Nyheter

Vil hindre ulykker og fremmedtrafikk i gatene på Storhaug

Statens vegvesen vil ha køvarsling for å unngå ulykker i Bergelandstunnelen og signallys på rampen fra Bergelandsgata ved å redusere fremmedtrafikk i boliggatene på Storhaug.

Køene i Bergelandstunnelen får i dagens trafikkbilde mange bilførere til å velge lokale gater over Storhaug for å komme ut i Kannik. Bilister velger Bergelandsgata og svinger ned på rampen som kommer ut foran Bergelandstunnelen.

– Køene i Bergelandstunnelen kommer ofte brått på bilister, og fører til ulykker med påkjøring bakfra når trafikken står stille i tunnelen. Dette ønsker vi å unngå ved å sette opp en køvarsler i tunnelinngangen på havnesiden, sier overingeniør Tarjei Østmoe i Statens vegvesen til RA.

Selvforsterkende

Biler som kjører inn i andre biler er ett uheldig utslag av tunnelkøene, men de fører også til utstrakt trafikk i boliggatene på Storhaug. 
Økt fremmedtrafikk i boliggatene er også et selvforsterkende problem, siden de som velger å kjøre de lokale gatene i stedet for tunnelen kommer ut i Kannik foran tunnelen og bidrar til enda dårligere avvikling i tunnelen.

Færre biler som kommer fra rampen vil øke trafikkflyten i selve tunnelen, og kan dermed gi positive utslag.

Bare i rushtiden

Statens vegvesen har ikke detaljprosjektert planene, men høyaktuelle løsninger er en lystavle utenfor tunnelen på havnesiden. På rampen kan det bli lysanlegg med for eksempel én bil per grønt lys, slik det er praktisert ved Nesbuveien. Planen er at anlegget skal være avslått ved vanlig trafikk, men vil bli aktivert i rushtiden, ved kø i Bergelandstunnelen.

– Et varsel om kø kan få enda flere trafikanter til å velge alternative ruter for å komme til Kannik, derfor foreslår vi å ha tilfartskontroll på utkjøring fra rampen fra Bergelandsgata, sier Østmoe.

Statens vegvesen angir overfor Stavanger kommune at køvarslingsanlegg og begrensning med tilfartskontroll på rampen til sammen vil ha god effekt på sikkerheten i tunnelen og på trafikken i lokale gater på Storhaug.

På høring

Statens vegvesen har sendt forslaget til Stavanger kommune for høring.

– Vi håper Stavanger kommune ser fordelene vi kan få ved disse endringene, sier Østmoe.

Statens vegvesen påpeker at køene i selve Bergelandsgata vil øke ved signalregulering på rampen og køvarsling utenfor tunnelen.

Statens vegvesen overlater avgjørelsen til Stavanger kommune, og «vil ikke detaljprosjektere anlegget hvis det ikke er ønskelig fra kommunen sin side», som det heter i brevet til Stavanger kommune.

Bergelandstunnelen skal snart oppgraderes teknisk etter nye forskrifter, og Vegvesenet ønsker å gjøre også dette arbeidet samtidig.

Mer fra Dagsavisen