Nyheter

Vil ha sterkere vern av Sørmarka

Høyre vil ha sterkere vern av Sørmarka, og vil bygge sykkeltunnelen gjennom Auglendshøyden raskt.

Høyre lanserer en rekke tiltak for å verne bedre om dyrelivet i Sørmarka. Sentralt er å framskynde byggingen av den 370 meter lange sykkeltunnelen rett ved dagens E39-tunneler.

– Det er anlagt en midlertidig sykkelvei gjennom Auglendsdalen. Vi ønsker å framskynde bygging av sykkeltunnel, sier partiets ordførerkandidat John Peter Hernes til RA.

Det er anslått at den statlig finansierte tunnelen bygges først i perioden 2021-2022, og Høyre frykter at en stor økning av antall syklister i Auglendsdalen påvirker det rike dyre- og fuglelivet i Sørmarka på en negativ måte.

– Mur

– Den midlertidige sykkelstien brukes dessuten også som bilvei for beboere her. Hvis sikkerheten skal ivaretas med delte kjørefelt vil det kreve stor bredde, rundt det samme som dagens bilvei. En slik løsning vil også danne en barriere som deler Sørmarka i to, og nærmest gi en mur gjennom Auglendsdalen, sier Hernes.

Han framholder at det vil være uheldig å gjøre klart for Sykkelstamveien på begge sider av Auglendshøyden uten at sykkeltunnelen står ferdig.

Vil sikre langsiktig vern

Høyre peker på Sørmarkas rike dyreliv, og at friområdet er under press fra mange kanter. Partiet vil sette kommunens planleggere til å se på ulike planverk og se på hvilke vernebestemmelser som best kan sikre langsiktig vern. «Markagrense» etter Oslo-modell eller urban nasjonalpark er aktuelle modeller.

– Urban nasjonalpark vil også utløse statlig finansiering. Vi må i alle fall sikre at friområdene ikke bygges ned bit for bit, sier Hernes.

Høyre ønsker dessuten å knytte friområder som Sørmarka, Vannassen og Mosvatnet tettere sammen med korridorer og kulverter. Å involvere  frivillige lag og foreninger til for eksempel beplantning er en annen plan.

– Det er mange som vil bidra til en grønnere by, og det vil gi innbyggerne et sterkere eierskap til området, sier Hernes.

Venstre-visjoner

Venstre har ambisjoner mye i tråd med Høyres Sørmarka-satsing.

Ordførerkandidat Jan Erik Søndeland opplyser at partiet har en visjon om å etablere landets første urbane nasjonalpark i Stavanger innen 2030.

Første steg blir å knytte sammen Mosvannsparken og Vålandsskogen på en enda bedre måte gjennom økt opparbeiding av grønt, skape passasjer fra Mosvannsparken gjennom Auglend og opparbeide turstier og vegetasjon mellom Auglend og Ullandhaug.

– Stavangers svar på Central Park

– Venstre vil skape Stavangers svar på Central Park i New York, bare enda større, enda grønnere, og enda mer dyrevennlig. Det er det mulig å få til, hvis vi starter nå, framholder Søndeland.

Han regner med at den tyngste jobben blir å realisere koblingen mellom Auglend og Vannassen, men uansett er det et klart ønske for Venstre.

Mer fra Dagsavisen