Nyheter

– Vil gjøre folk oppmerksom på «underlige» bilreiser

Stavanger kommune bruker kampanjer for å redusere bilbruken. Per A. Thorbjørnsen (V) tror det er et godt supplement, men at det er konkrete tiltak som virker best.

Miljøsøndag ble forrige uke kritisert av professor Tor Medalen ved Insituttt for arkitektur og planlegging ved NTNU i Trondheim, som mente at dagen har liten effekt på folks reisevaner.

Leder i kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU), Per A. Thorbjørnsen (V), mener slike kampanjer og dager handler om mer enn bare å endre reisevaner.

– Det handler om informasjon og holdninger, og de markerer et ønske om endring, sier han.

LES OGSÅ: Stjal Venstre-politikers sykkel mens han delte ut brosjyrer

Thorbjørnsen mener likevel at det ikke kun nytter med ett tiltak når en skal endre vaner.

– Kampanjer og merkedager som «Miljøsøndag» er viktige supplementer, men det kan fort være andre virkemidler som skal til for at det kommer radikale endringer, sier han, og viser til bompenger og tilrettelegging av sykkelveier som eksempler.

– Ny sykkelvei i Pedersgata kommer til å ha effekt på flere. Jeg har dessuten stor tro på rushtidsavgift, fordi pris også har noe å si, sier Thorbjørnsen.

Viktig satsingsområde

For tiden har Stavanger kommune en kampanje gående på Facebook som skal synliggjøre at sykkelen ofte kan være et bedre alternativ enn bil på korte strekninger. Dette settes på spissen ved at det brukes «skjult kamera» som «avslører» at ordfører Christine Sagen Helgø (H) kjører 89 meter for å kjøpe strømpebukse.

LES OGSÅ: Alf (103) går for gull

– Med denne kampanjen håper vi folk ser humoren, og kanskje tenker at det ikke alltid er det lureste, verken tidsmessig eller på andre måter, å velge bilen, sier Roar Børresen, ansvarlig for sykkelsatsingen i Stavanger kommune.

– I forbindelse med kampanjen er det mulig å vinne en sykkel. Tror du folk bryr seg om budskapet eller premien?

– Det er nok en kombinasjon. Men fører kampanjen til at 50 stykker heller sykler til matbutikken, så betyr jo det 50 færre biler på veien, sier han.

– Målet er å gjøre folk oppmerksomme på de underlige bilreisene, og at de ofte kan kuttes, legger han til.

LES OGSÅ: Bedre for syklister i Dusavikveien

Børresen forteller at kampanjer som denne er én av flere ting kommunen gjør for å øke sykkelbruken og dempe bilbruken. – Vedlikehold og drift av de løsningene vi har, legge til rette for nye løsninger og kampanjer som denne er viktige satsingsområder for oss, sier han.

Og det virker, ifølge Børresen. 

– Vi har satt opp tellepunkter fra Felleskjøpet i Hillevåg til Forus. I løpet av uke 34 i 2016 passerte 2500 syklister. I løpet av samme uke i år passerte 4000 syklister. Det understreker jo at folk sykler mer når vi legger godt til rette for det, sier Børresen.

Mer fra Dagsavisen