Prosjektleder for Mulighetsterminalen, Leif Andre Pedersen, var selvsagt tilstede da NAV Hedmark og NHO Innlandet presenterte jobbmuligheter i Hedmark og Oppland i går. Foto: Roy Storvik.

Vil fortsette «solskinnshistorien» ut over 2016

Prosjektleder Leif Andre Pedersen tror at Mulighetsterminalen som konsept har kommet for å bli, og vil fortsette «solskinnshistorien» også ut over årets drift.

Følg RA på Facebook og Twitter!

I dag får Mulighetsterminalen etter alle solemerker de 300.000 kronene de har søkt om for å fortsette driften ut året, da saken skal behandles i formannskapet. Prosjektleder Leif Andre Pedersen har imidlertid et lengre perspektiv på saken.

– Slik situasjonen er nå kommer vi til å planlegge for drift også i 2017, selv om driften og tilbudet kan bli annerledes enn det vi har i dag. Det er det som gjør Mulighetsterminalen unikt som konsept, da vi har muligheten til å snu oss rundt og tilby det markedet vil ha, sier Pedersen.

LES OGSÅ: – Vi flytter gjerne til Hedmarken

En sosial møteplass

Prosjektlederen mener Mulighetsterminalen har gjort det bra innholdsmessig, og at de har truffet med programmet.

– Vår oppgave er å være en møteplass der du kan møte andre arbeidssøkende, og skape aktiviteter for at de som kommer innom oss skal bli gode og selvstendige jobbsøkere. Det gjør vi gjennom ulike kurs, informasjon og ikke minst det sosiale, sier Pedersen og legger til:

– Når du mister jobben, og går ut av den arenaen, er språket og det sosiale det første du mister. Derfor er det sosiale aspektet utrolig viktig hos oss, da det er helt underliggende at du har det sosiale på plass for at du kan få deg ny jobb, sier han.

LES OGSÅ: Åpnet Mulighetsterminalen

Motkur for ensomhet

NAV-direktør Truls Nordahl synes Mulighetsterminalen innehar en viktig funksjon.

– Det er en solskinnshistorie, som også har inspirert mulighetskafeer i Haugesund og Sandnes. Sånne møteplasser er veldig viktig for dem som mister jobben, da ensomheten er noe av det første du kjenner på som arbeidsledig. Det kan virke lammende for enkelte, og da er det godt å ha uformelle møtesteder å gå til for å snakke med andre i samme situasjon, forteller Nordahl.

NAV-direktøren sier at det ikke er løsningen for alle, og peker på problemet med å få unge arbeidsledige menn til å benytte seg av stedet.

– Vi ser at jentene er flinkere til å bruke stedet uten invitasjon, men at guttene gjerne ikke kommer før vi inviterer dem. Akkurat nå ansetter vi mange nye i NAV for å jobbe spesifikt mot den gruppen, og at vi inviterer til flere tiltak og kurs til den målgruppen kan da være en løsning, sier NAV-direktøren.

LES OGSÅ: Nav Rogaland: – Alvoret har gått opp for folk

– Får ta på oss turskoene

Prosjektleder Pedersen kjenner seg selv igjen i problemstillingen, og sier at mye av pengene de har søkt om går til å gjøre noe med akkurat det.

– Menn er annerledes enn damer på det området, og det at vi har en overvekt damer som bruker stedet hver dag er ikke så rart. Vi må møte de arbeidsledige mennene der de er, så det kan hende at jeg og Truls må ta på oss turskoene våre for å besøke de som er ute for å klippe plenen eller rake i hagen, sier Pedersen.

LES OGSÅ:Ullern-elever på studietur til «kriseregionen»