Nyheter

Vil fortsatt ha bomfritak for elbil

Rogaland Frp sier nei til å kreve inn bompenger fra elbiler. Det ble enstemmig vedtatt på årsmøtet i helgen.

Det har blitt vedtatt et mål om å kutte utslippene i Stavanger med 80 prosent innen 2030. Da må fortsette å stimulere til utbytte av bilparken. Transport står for en stor del av forurensningen. Jeg håper de andre partiene tar denne stafettpinnen, sier Lei Arne Moi Nilsen (Frp).

Ifølge klimaplanen til Stavanger kommune kommer 52 prosent av klimagassutslippene i Stavanger fra veitrafikk. Frps avgjørelse blir møtt med glede fra Venstre:

Det er gledelig at Frp også ønsker å videreføre bomfritaket for elbiler. Vi har fått godt moment i utskiftingen fra fossilbiler til elbiler, det er viktig å fortsatt ha fordeler så det fortsetter, sier Jan Erik Søndeland ordførerkandidat i Stavanger Venstre.

Han er åpen for å diskutere en betalingsmodell, men mener det ligger lenger frem i tid.

Elbiler bidrar også til slitasje på veien, så det bør nok komme en brukeravgift på sikt, men den diskusjonen må vi ta etter hvert. Jeg forventer at det blir en debatt om noen år, sier Søndeland.

LES OGSÅ: – Hurtiglading av elbiler dyrere enn å fylle diesel

Cruiseskipene

Det er miljøet som er hovedargumentet når elbil og bomfritak er på bordet. Bare en andel av fly- og cruisetrafikken telles med i klimaplanen.

«Vestlandsforskning har anslått klimagassutslipp fra flyreiser og cruisetrafikk til og fra Stavanger i 2016 til 135 000 tonn CO2. Disse utslippene ble da ikke regnet inn i lokale utslipp, men etter Miljødirektoratets beregningsmodell fra 2018 inngår en andel.», står det i klimaplanen til Stavanger kommune.

Det er rart at vi er ute og skal hindre folk i å kjøre bil til Sola. Vi snakker ikke om at den vi skal hente på flyet har fløyet inn fra Los Angeles. Vi må telle med både fly og cruiseskip i klimaplanen, sier Moi Nilsen.

LES OGSÅ: Høyre og Frp krangler om bilavgiftene

Vil ha landstrøm

Cruiseskipene bidrar med store mengder forurensning, derfor er det viktig at det kommer på plass landstrømanlegg. Sånn at skipene ikke har noen unnskyldning for å gå på noe annet enn elektrisitet, sier Søndeland.

Utredningen av landstrømanlegg i Stavanger er i gang, forhåpentligvis vil det foreligge en rapport på denne siden av sommeren.

Når et landstrømanlegg er på plass, så må vi også vri på havneavgiftene. Da bør det svi å ikke velge landstrøm, sier Søndeland.

LES OGSÅ: Først ble hun forbannet - nå blir hun politiker

Vil ha LNG

Selv om Søndeland og Moi Nilsen er samkjørte om elbiler, er de ikke på samme bølgelengde når det gjelder cruiseskipene.

Jeg har ingen tro på landstrøm, sier Moi Nilsen og utdyper:

Et cruiseskip bruker like mye strøm som Stavanger, så de kommer ikke til å la seg gjøre. Jeg tror det er LNG som er fremtiden. Det holder på å bli standarden i USA.

Mer fra Dagsavisen