Nyheter

Vil folkefinansiere ny Coffeeberry

I stedet for å søke vanlig lån i banken, søker Coffeeberry Bryne startkapital på 700.000 kroner fra folket.

– Det er flere grunner til at vi gjør det på denne måten. Det er ikke bare-bare å få lån i banken. Samtidig er folkefinansiering en måte å skape interesse for Coffeeberry Bryne, og få bekreftet at dette er noe som er ønskelig, sier Jessica Rein-Halvorsen.

Hun blir daglig leder for Coffeeberry Bryne som åpner i september. Bryne-avdelingen er Coffeeberrys tredje kafé, men første franchise.

For å finansiere startkapitalen, har Rein-Halvorsen valgt å satse på crowdfunding, eller såkalt folkefinansiering. Hun har søkt om 700.000 kroner via crowdfundingplattformen Monner, som organiserer folkelån.

LES OGSÅ: Inviterer til kaffe og konsert

50 prosent kommet inn

Måten det fungerer på er at folk investerer så mye eller lite de vil, og i løpet av tre år får de tilbake de investere pengene, pluss renter. I stedet for et vanlig lån hos banken, lånes  på den måten pengene av venner, bekjente og ukjente.

– Dette er ikke veldig vanlig i Norge enda, og jeg synes det er veldig kult å få være en av de første til å prøve dette. Jeg synes det er en perfekt kombinasjon; vi får realisert vår drøm om Coffeeberry Bryne, folk får ta del i eventyret og samtidig får de penger igjen, sier Rein-Halvorsen til RA.

Allerede nå er 50 prosent av ønsket beløp kommet inn, og Rein-Halvorsen tror og håper resten snart er på plass. Pengene skal gå til å få bedriften på beina, innredning og et fullt varelager.

– Jeg tror det er flere grunner til at interessen har vært stor; jeg har et stort nettverk, og mange ønsker kanskje å støtte min drøm. I tillegg er dette noe nytt og spennende som folk gjerne vil ta del i, i tillegg til at mange allerede kjenner til merkevaren Coffeeberry og ønsker den til Bryne, sier Rein-Halvorsen til RA.

LES OGSÅ: – På tide at Stavanger får noe de ikke er vant med

Klapp på skulderen

Rein-Halvorsen og Bryne er første steg i franchise-satsingen til Coffeeberry. Etter åpning og evaluering på Bryne, tar de fatt på landet for øvrig. Planen er å åpne mellom tre og fem nye kaffebarer i løpet av neste år, fra Kristiansand til Drammen, og muligens i Bergen.

Ifølge Coffeeberry-gründer Thomas Jørgensen har franchise stått på agendaen lenge.

– Det har alltid vært en plan, men vi er forsiktige folk. Vi ønsket å bygge noe levedyktig og varig, før vi tok steget videre. Men nå føler vi at tiden er moden, og vi har full tillit til Jessica, sier Jørgensen til RA.

Når Rein-Halvorsen blir franchisetaker, er det hun som er økonomisk ansvarlig. Coffeeberry bidrar med starthjelp og merkevare, men ikke økonomisk støtte. I likhet med Rein-Halvorsen, mener også Jørgensen at folkefinansiering er en god idé.

– Det er noe helt nytt, men utrolig kult. Dersom folk bidrar blir det både en investering for dem, og en klapp på skulderen til oss og Jessica som signaliserer at dette er noe folk ønsker, sier han.

LES OGSÅ: Disse spisestedene satser i sentrum

Økende trend

Jarle Holm er grunnlegger og daglig leder av crowdfundingplattformen Monner, og han har stor tro på Coffeeberry.

– Folkefinansiering handler mye om å skape lokalt engasjement, og vi tror denne type finansiering kommer til å vokse. Vi tror dette er vinn-vinn og at det får en fin effekt for bedriften, fordi du bygger et nettverk av personer som faktisk ønsker deg velkommen, sier Holm.

Også Christian Drabløs, grunnlegger av den belønningsbaserte crowdfunding-plattformen Funde.no, mener at folkefinansiering er en voksende trend. 

– Mange nyoppstartede, og små og mellomstore bedrifter sliter med at de ikke får lån, og at det ikke er nok offentlig støtte. Det er ikke ideene som mangler, men pengene. Ved å ta i bruk folkefinansiering får du både pengene du trenger og i tillegg bekreftelse fra markedet om at dette er noe som er verdt å satse på, sier Drabløs.

Han har tidligere tatt en mastergrad i internasjonal ledelse og strategi med hovedvekt på nettopp crowdfunding. Han tror konseptet bare vil vokse, og at det snart blir mye mer vanlig å søke penger på denne måten.

– Jeg tror fortsatt det er litt tidlig for dette i Norge. Folk vil gjerne se at det fungerer før de hiver seg på noe sånt. Men om et par år er jeg sikker på at vi ser mye mer av dette, sier Drabløs.

Mer fra Dagsavisen