Nyheter

Vil få en slutt på rushtidsavgiften

FrPs Margrete Dysjaland vil stille et ultimatum om hun blir fylkesordfører. Nå ønsker hun å bli kvitt rushtidsavgiften en gang for alle.

– Med dette ultimatumet forventer jeg klare svar fra de andre partiene på hva de mener. Dette er så enkelt som et ja eller nei spørsmål. Folk fortjener å vite hva de andre partiene mener om fjerning av rushtidsavgift, forklarer fylkesordførerkandidat for Frp, Margrete Dysjaland til RA.

Hun krever også at rushtidsavgiften skal fjernes, for å gå i samarbeid om posisjonen i fylket.

– Dette er et Frp-utspill som minner om da de lovet å fjerne alle bompengene straks de kom i regjering i 2013. Vi har alle sett hvordan det gikk. De har satt bompengerekord. Når Arbeiderpartiet har stilt forslag om høyere statlig finansiering av de store kollektivprosjektene i byvekstavtalene for å få ned bompengenivået, har vi blitt nedstemt av Frp og resten av regjeringen, sier fylkesvaraordfører Marianne Chesak (Ap) til RA.

LES OGSÅ: LO-støtte til full kutt av rushtidsavgift

Dobbel straff

– I utgangspunktet skulle man bruke rushtidsavgiften til å få ned antallet biler som igjen skulle redusere CO₂-utslipp fra bil. Vi vet nå at bilparken blir mer og mer miljøvennlig, og mange kjøper nullutslippsbiler. Dette henger ikke sammen. Det blir som å straffe folk dobbelt. Fordi vi som politikere ber folk kjøpe miljøvennlige biler, samtidig blir de straffet med rushtidsavgift, sier Dysjaland.

Hun sier at på grunn av befolkningsgrunnlaget, hvordan rogalendinger bor og hvor spredt de bor, så er veldig mange avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå opp.

– For veldig mange handler det om pendling til og fra jobb, henting og levering i barnehage/skole, fritidsaktiviteter også videre. Det virker som at politikerne i styringsgruppen for bymiljøpakken ikke har forståelse for at folk har dette behovet.

Fylkesordførerkandidat for Høyre, Ole Ueland, sier at for Høyre handler ikke denne valgkampen om å stille ultimatum.

– Vi er opptatt av å finne de beste løsningene, og få realisert prosjektene i bymiljøpakken for å bygge mer vei og bedre kollektivtilbud. Vi er også opptatt av å oppfylle kravene fra samferdselsministeren om at økonomien i bymiljøpakken må gå opp, og at det skal være nullvekst i biltrafikken, sier Ueland.

Han sier videre at noen må kjøre bil, men de ønsker å tilrettelegge for at de som kan velge et annet alternativ noen ganger i uken, skal ha mulighet til det.

– Det fører også til bedre framkommelighet på veiene for dem som må kjøre bil, og bedre miljø, stadfester han til RA.

LES OGSÅ: Bommene og byene

Motstand

Dysjaland sier at hun vet at motstanden mot bompenger er stor lokalt, og at de vet også at motstanden mot rushtidsavgift er større.

– Vårt mål er å fjerne bomstasjonene helt. På veien dit må vi redusere belastningen så mye vi kan. Første stopp nå er å få fjernet rushtidsavgiften.

Ueland sier de har forståelse for at flere opplever at den totale belastningen er høy, og at de derfor prøver å få til forbedringer.

– Dette har vi blant annet gjort ved at 4 av 5 parter i styringsgruppen for bymiljøpakken har utarbeidet et kompromiss der vi faktisk kan halvere rushtidsavgiften. Med forslaget til Dysjaland blir situasjonen bare enda mer fastlåst, og vi kan risikere å måtte fortsette med full rushtidsavgift.

– Rushtidsavgiften er ingen hellig ku og på ingen måte et mål i seg selv. Men ved å vrake den, må Dysjaland komme med et alternativ som får ned biltrafikken og sikrer inntekter til å bygge nødvendig vei og kollektivtilbud, sier Chesak.

Mer fra Dagsavisen