Nyheter

Vil endre regler om retusjert reklame

Det kan komme påbud om å merke retusjert reklame, går det fram av en høring.

Bilde 1 av 3

I 2018 innførte Sandnes kommune et vedtak om å merke all retusjert reklame på offentlige bymøbler. I Stavanger har SV jobbet for å få til samme vedtak.

I desember sendte Barne- og familiedepartementet ut et forslag om endring i markedsføringsloven, som blant annet gjelder plikt til å merke all retusjert reklame. Det skal være et ledd i regjeringens arbeid for å motvirke kroppspress.

Bente Sørbø er leder i Norske Kvinners Sanitetsforening Sandnes, og er en av pådriverne bak Sandnes kommunes vedtak om tydelig markere retusjering på reklamefinansierte bymøbler.

– Det er vanskelig å måle effekten av dette og det tar litt tid før alt kommer på plass, men hovedfokuset vårt var å rette oppmerksomheten mot retusjert reklame og problemene med det. Vi opplevde at vi greide få folk til å åpne øynene, sier Sørbø til RA.

Hun er overbevist om at det kommer til å bli et stortingsvedtak om at all retusjert reklame i Norge skal merkes.

Sørbø sier dette er et skritt i riktig retning, men innrømmer at hun skulle ønske det var forbudt med retusjert reklame.

LES OGSÅ: – Retusjert reklame går utover ungdommens helse

– Enormt viktig

Stavanger er en sinke i kampen mot retusjerte reklameplakater, mener leder i Rød ungdom i Stavanger og Ingrid Kristine Aspli i SV Stavanger.  De ønsker at retusjerte reklameplakater på kommunale reklameflater skal merkes. I mai kommer saken opp i bystyret. 

Fredag 27. april 2018

Ingrid Kristine Aspli i Stavanger SV. Foto: Caroline T. Gilje

Ingrid Kristine Aspli i Stavanger SV tror markering av retusjert reklame har en positiv effekt.

– Det gjør noe med bevisstheten vår når vi ser en reklameplakat merket på denne måten. Det at ungdommer i Stavanger sentrum får beskjed når ting er fake, kan være enormt viktig for den psykiske helsen. Det handler om hva vi skal tenke om egne kropper, hva skal vi synes er normalt og hva vi skal være fornøyd med, sier Aspli til RA.

Hun påpeker at det er viktig å huske at kroppen er et verktøy man bruker for å leve livet, ikke et utstillingsvindu.

Aspli mener det er positivt at forslaget om å endre markedsføringsloven nå har vært på høring.

– Det sender et signal om at dette ser vi på og diskuterer. Men det er viktig at det ikke stopper der. Noen må bestemme seg for å endre retningslinjene for reklame i byrommet vårt.

Hun understreker at hun er klar over at kroppspress ikke forsvinner fordi man får klistermerker på enkelte plakater.

– Men det er en brikke i en større kamp. Vi er forplikta til å gjøre det vi kan, sier Aspli.

Mer fra Dagsavisen