Nyheter

– Vi vil se tilbake på denne dagen og tenke at det var i dag det virkelig startet

Fra juni skal den selvkjørende bussen til Kolumbus kjøre rundt på Forus.

– Dette er det første eksempelet på en autonom buss i offentlig trafikk i Norge, og dette er noe som setter både regionen og landet på kartet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under en pressekonferanse fredag formiddag.

Bakgrunnen var at Samferdselsdepartementet har godkjent en rute for selvkjørende buss i trafikken. Ifølge Kolumbus er det første gang i Norge, og andre gang i Skandinavia at det gis en slik tillatelse.

– I Rogaland har vi alltid vært langt framme når det gjelder nye initiativ og løsninger. Vi har tenkt på hvordan vi skal klare å frakte folk i framtiden, for vi kommer til å stille andre krav til mobilitet. Vi tror dette kan være en løsning, for da er det så enkelt som å gå inn i dette rullende busskuret, så blir du fraktet fra der du er til dit du skal, sier Grethe Skundberg, prosjektleder for selvkjørende busser i Kolumbus, til RA.

– Målet er å få folk til å sette fra seg bilen av og til, og sette denne ut der vi ikke har vanlig busstransport. Da kan den fungere som en slags shuttlebuss fra der folk bor og til knutepunktene. På sikt håper vi på en «on demand»-løsning, hvor du kan trykke på en knapp og bussen kommer til deg, sier Skundberg.

Bussen som skal kjøre på Forus er ikke en førerløs buss, da dette ikke er tillat på norske veier. Til enhver tid vil det være en «pilot» om bord, som skal kunne gripe inn dersom noe skjer.

LES OGSÅ: Kolumbus får godkjent Norges første rute for selvkjørende buss

1,2 kilometer lang trasé

Den selvkjørende bussen har kjørt på testbanen på Forus i totalt 1680 timer, og bussen er testet for hendelser som kan oppstå, og for å finne risikoreduserende tiltak.

– Dette er vanvittig spennende, sett i lys av det kollektivtilbudet vi ønsker at skal eksistere. Vi ønsker å få folk til å se på kollektivtransport som attraktivt. Vi vet at mange ikke velger kollektivt fordi det er for langt til busstoppene, og dette blir for de korte turene, som inn mot knutepunktene, sier Solvik-Olsen.

– Er det ikke litt skummelt å stole blindt på teknologien?

– Jo, og vi skal ikke ta lett på det. Men det er derfor denne bussen er testet lenge og mye, sier han til RA.

– Folk sa det samme da bilene og flyene kom også. Teknologi kan virke litt skummelt, og det er derfor det er så viktig å teste det ut, legger Skundberg i Kolumbus til.

LES OGSÅ: Frykter for rekrutteringen

– En stor dag

Både fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (Frp) og Sola-ordfører Ole Ueland (H) mener dette er en dag som skrives inn i historiebøkene.

– I Rogaland er vi vant til å være framoverlent, prøve ny teknologi og teste nye løsninger. Det blir spennende å følge med på prosjektet, og spennende å følge med på hvordan mennesker agerer med de selvkjørende kjøretøyene, sier Tengesdal.

Også Ueland understreker at Rogaland er et innovativt og nyskapende fylke, og han mener gode samarbeid gir gode resultat.

– At vi får på plass denne forbindelsen vil gjøre det mer attraktivt for de 40.000 som jobber på Forus å reise kollektivt, sier Ueland.

– Om noen år tror jeg vi vil se tilbake på denne dagen og tenke at det var i dag det virkelig startet. Det er en stor dag, og at vi endelig får testet ut bussen i trafikken er utrolig kult, legger han til. 

LES OGSÅ: Førerløs buss ga mersmak

På veien i juni

I første omgang skal bussen gå fra busstraseen på Forus og i en 1,2 kilometer lang trasé på Kanalsletta. Selv om den nå kan kjøre på veien, er det likevel begrensninger på kjøringen. For eksempel er det en begrensning på maks seks personer om bord av gangen, og bussen får ikke kjøre fortere enn 12 kilometer i timen.

Ifølge Kolumbus vil bussen plasseres på veien allerede i juni. 

– Hvordan ser du for deg utviklingen om få år? Tror du vi kommer til å sitte i førerløse biler på E39?

– Kanskje ikke om ti år, men i framtiden tror jeg det vil være like naturlig å sitte i et kjøretøy du selv ikke styrer, som å gå inn i en heis, trykke på en knapp og regne med at heisen stopper i den etasjen den skal, sier Solvik-Olsen.

Mer fra Dagsavisen