Nyheter

Vi taper 280 millioner på kutt i kjøregodtgjørelsen

Arbeidstakere taper store summer på statens nye satser i kilometergodtgjørelsen ved bruk av egen bil i jobb.

Av ANB

Nye tall fra Skatteetaten viser at arbeidsfolk som kjører egen bil i jobbsammenheng kan tape opp til 280 millioner kroner i kjøregodtgjørelse hvis de kjører like mange kilometer som i fjor. Tar en med den nye skatten for å kjøre egen bil på jobb, blir beløpet som forsvinner på hele 450 millioner kroner.

Les også: Mener Assad har lurt Europa (+)

Slik er den nye kilometergodtgjørelsen

22. juni kom det nye regler for godtgjørelse ved bruk av egen bil i jobben. Avtalen gjelder for ansatte i staten, men også de fleste ansatte i kommunene og i privat sektor følger satsene i avtalen.

Kilometergodtgjørelsen ble kuttet fra 4,10 kroner til 3,90 kroner per kilometer. Det er et kutt på fem prosent.

De som kjører elbil fikk tidligere en ekstra god kompensasjon på 4,20 kroner per kilometer, men denne er nå fjernet. Det er et kutt på 7 prosent av den originale summen.

Les også: Vi tvinges til bedre køkultur (+)

Taper 277 millioner

FriFagbevegelse.no har innhentet tall fra Skatteetaten og A-meldingen der arbeidsgiver rapporterer inn tall for kilometergodtgjørelse. Tallene viser at:

* Arbeidsgivere utbetalte omtrent 5,5 milliarder kroner i kilometergodtgjørelse til omtrent 732.000 arbeidstakere i fjor.

* Til elbil-sjåførene utbetalte arbeidsgiverne omtrent 103 millioner kroner i kilometergodtgjørelse til omtrent 21.000 arbeidstakere.

Tar man høyde for kuttet i kilometergodtgjørelse, taper arbeidsfolk som kjører egen bil i jobben omtrent 277 millioner kroner.

* Arbeidstakere som kjører «vanlig» bil taper omtrent 270 millioner kroner i kilometergodtgjørelse.

* Arbeidstakere som kjører elbil taper omtrent 7,5 millioner kroner.

* I gjennomsnitt taper hver arbeidstaker 368 kroner i året, men det kan være store variasjoner mellom ulike arbeidstakere og yrkesgrupper.

Les også: Reiser i tid i sin egen garasje (+)

Taper 172 millioner med ny skatt

Før 2016 var denne kilometergodtgjørelsen skattefri, men i 2015 bestemte staten at det skulle innføres skatt på den.

I 2017 ble den skattefrie satsen senket til 3,50 kroner per kilometer. Det betyr at du nå må skatte av 40 øre per kilometer som vanlig inntekt. Det er 10 prosent av beløpet.

Om man tar høyde for at kilometersatsene er senket, måtte en altså ha skattet av omtrent 549 millioner kroner som vanlig inntekt.

Med en gjennomsnittslønn og med det mest vanlige tabelltrekket, blir 31 prosent av beløpet trukket i skatt. Dermed går omtrent 172 millioner kroner av kilometergodtgjørelsen bort i skatt.

Med de tidligere kilometersatsene og skattereglene ville altså arbeidsfolk som kjører bil i jobben til sammen ha fått omtrent 450 millioner kroner mer i kjøregodtgjørelse.

Unntak for dem som kjører langt

Et unntak til regneeksempelet er at statens nye satskilometergodtgjørelse har økt for dem som kjører over 10.000 kilometer. Skatteetaten samler ikke inn informasjon om hvor mange dette gjelder.

I deres tilfelle har kilometergodtgjørelsen gått opp fra 3,45 kroner til 3,90 kroner. De har altså fått en økning på 45 øre per kilometer i skattefri godtgjørelse.

Forvirring om passasjertillegg

I tillegg kommer forvirringen rundt passasjertillegget. I den nye særavtalen for de ansatte i staten, er presiseringen om at en skal få 1 krone per passasjer fjernet. Det kan tolkes som at man får 1 krone per kilometer uansett antall passasjerer.

Difi, Direktoratet for forvaltning og IKT, har opplyst at både arbeidstaker og arbeidsgiver må forholde seg til denne endringen. LO Stat er derimot uenig og mener denne endringen ikke gjelder, og at det fremdeles er 1 per arbeidstaker, siden det aldri har vært uenighet mellom partene om dette punktet.

Ifølge tallene fra Skatteetaten ble det utbetalt omtrent 198 millioner kroner i passasjertillegg til omtrent 264.000 arbeidstakere i fjor. Skatteetaten har ikke informasjon om hvor mange passasjerer som var med på hver enkelt reise, men tallene viser at det er snakk om store summer. (ANB)

Les også: Nå får du mindre penger for å kjøre bil på jobb

Mer fra Dagsavisen