Nyheter

Verst i landet på mobil under kjøring

Rogaland har vært verst i ti av de siste 14 årene, og på vei igjen i år. Trygg Trafikk ønsker bedre kultur.

– Jeg er litt overrasket nå, at det er så mye verre her i Rogaland, for vi har egentlig ganske høy sikkerhetskultur her, sier distriktsleder i Trygg Trafikk Rogaland, Ingrid Lea Mæland, når hun blir fortalt statistikken på skyldige av mobilbruk i trafikken i fylket.

Rogaland er i år, og siden 2014, klare mobilverstinger under kjøring. De fire årene før 2013, da Vestfold fikk verstingstempelet, var Rogaland også verst.

– Tallet er nok høyere

Før juli i år ble 939 rogalendinger tatt for ulovlig mobilbruk i trafikken, 65 flere enn Hordaland som er nest verst og 223 flere enn Akershus som neste fylke, viser statistikk fra Statens innkrevingssentral. I 2017 ble 2549 tatt i Rogaland.

Leder i trafikk- og sjøseksjonen på Stavanger politistasjon, Rune Svensen, sier antallet slike ulykker mest sannsynlig er høyere, og at politiet har prioritert slike trafikkbrudd.

– Vi har en sterk mistanke at den type uoppmerksomhet ligger bak langt flere ulykker enn vi er klar over.

– Vi har prioritert det ganske høyt her, sammen med andre kontroller som bilbeltekontroll. Utviklingen har vært at før skrev vi ut veldig mange gebyrer for manglende bruk av bilbelte, nå skriver vi lite av det, men mange forelegg for ulovlig bruk av mobil.

– Det som gjør det verre nå er at det ikke bare er samtaler det går i, de sitter på sosiale medier også, sier han, og legger til:

– Mobilen er den absolutt største oppmerksomhetstyven.

– Ikke bare mer straff som trengs

Regjeringen ved Samferdselsdepartementet har tidligere i år foreslått prikkebelastning som straff for ulovlig mobilbruk under kjøring. En straff av tre prikker på førerkortet er ønsket. Den nåværende straffen er 1700 kroner i bot.

Et tiltak Mæland er enig i, men ikke syns er det viktigste å fokusere på.

– Det som viser seg er at det er flere måter å endre atferd på. En er skremsel og straff, og en er bevisstgjøring av holdninger. Vi tror først og fremst på det med holdninger.

– Politiet har gjort en god jobb i å ta de som bruker mobilen, men kunnskap om risikoen er viktig. Å spre kunnskap om at hvis en kjører på noen så må en faktisk leve med det resten av livet. Jeg tror det er en kombinasjon som trengs, sier hun.

LES OGSÅ: Regjeringen vil skjerpe straffen for brudd på mobilforbudet i bil

– Skap kultur for det

Mæland ser mot bedriftene som har folk i trafikken i arbeidstiden.

– Jeg vil først og fremst oppfordre alle bedrifter med folk på veiene til å innarbeide kultur hvor de ikke aksepterer mobilbruk i trafikken.

Mæland gir eksempler som hjemmehjelpere, pizzabud, budbiler og håndverkere, som kanskje bruker telefonen mens de kjører.

– Jeg vil oppfordre dem til å legge dette inn som en tydelig del i HMS-arbeidet. Det er ikke godt nok slik det er nå. Det er mange bedrifter som ikke tar dette nok på alvor, sier hun.

LES OGSÅ: Elleve mennesker mistet livet i juli-trafikken

Mer fra Dagsavisen