Nyheter

Venstre vil ta grep mot stive flybuss-priser

Venstre går hardt ut mot Flybussen i Stavanger som de mener leverer et dårligere og dyrere tilbud enn i Bergen. Partiet vil nå vurdere å få mer konkurranse på strekningen.

Flybussen i Stavanger er i dag uten konkurranse med sin direkterute til Stavanger lufthavn Sola. Heller ikke rutebuss til flyplassen finnes som et alternativ.

Det bør gjøres noe med, for dagens tilbud er langt fra tilfredsstillende, mener Kjartan Alexander Lunde, fylkesordførerkandidat for Venstre i Rogaland og leder av Rogaland Venstre.

– Nå like før ferien har flybussen fra Stavanger til flyplassen fått en stor prisøkning i billetter. Samtidig er det færre avganger på sommeren, så flere av avgangene er overfylte og flere passasjerer må stå under turene, påpeker han. 
Busstilbudet er dessuten dårligere enn andre byer Stavanger liker å sammenligne seg med, mener han.

– Det er spesielt at det er dyrere å ta buss til flyplassen i Stavanger sammenlignet med Bergen, sier Lunde.

En forhåndsbestilt voksenbillett fra Stavanger sentrum til flyplassen ble 15. juni i år skrudd opp fra 120 kroner til 136 kroner, en prosentøkning på 13 prosent. Turen er på om lag 15,5 kilometer.

I Bergen er avstanden mellom sentrum og Flesland nesten 17 kilometer, men her kan de reisende få en voksenbillett fra 115 kroner ved å forhåndsbestille på nett. I Bergen har flybussen dessuten fire avganger i timen, mens Stavanger i sommer har redusert avgangene fra fire til tre i timen.

Vil ha konkurranse

Lunde tar nå til orde for å få på plass et bedre og billigere busstilbud. Løsningen mener han kan være å innføre konkurranse.

– Det er fylkeskommunen som tildeler konsesjoner til kjøring av flybuss. Venstre ønsker å se på muligheten for å få konkurranse på kjøringen gjennom å tildele en ekstra konsesjon, sier Lunde.

Han hevder konkurranse i andre byer har presset prisene på busskjøringen ned.

– Det har tidligere skjedd i Bergen, Kristiansand og Trondheim. Nå er det på tide at det blir vurdert også i Stavanger, sier han, som også tror det kunne vært en fordel om det fylkeskommunale mobilitetsselskapet Kolumbus kommer på banen med en egen rute til flyplassen.

Ingen støtteordninger

Flybussen i Stavanger drives av operatøren Boreal, og det gjøres rent kommersielt. Det er med andre ord ingen støtteordninger eller subsidier av flybussen, påpeker Kristen Kildal, divisjonsleder for fly- og ekspressbuss i Boreal. 
–Som følge av økte driftskostnader har vi sett oss nødt til å øke prisene noe mer enn konsumprisindeksen, skriver han i en e-post til RA.

Samtidig framholder han flere goder på Flybussen, som rabattordninger for honnør og studente – og barn reiser gratis i følge med foresatte.

– I tillegg har vi overgangsordning til og fra rutebussene på Nord-Jæren. Vi ønsker at alle våre passasjerer skal ha en god reiseopplevelse, og tilbyr disse ordningene for å tiltrekke oss enda flere fornøyde kunder, skriver Kildal, som opplyser at selskapet ikke har erfart at det har stått igjen passasjerer som følge av redusert busstilbud i lavsesongen.

Tar lengre tid

Hva er grunnen til Kolumbus ikke har rutebusser fra Stavanger til flyplassen, og kan det bli aktuelt å få det på plass? I Kolumbus, som er hundre prosent eid av Rogaland fylkeskommune, skyver kommunikasjonssjef Grethe Skundberg ansvaret oppover.

– Det er et ønske politisk at noen ruter skal være kommersielle, som Flybussen og Kystbussen. Vi ønsker alltid at rogalendingene skal ha et så godt tilbud som mulig, men vi er et verktøy og virkemiddel for våre eiere som bestemmer våre rammer, skriver hun i en tekstmelding til avisen.

En rutebuss tar dessuten lengre tid enn en flybuss fordi den har langt flere stoppesteder, påpeker hun, som gir lite håp om en endring med det første.

– Dagens rutestruktur ble lagt i 2016, og varer noen år framover.

Mer fra Dagsavisen