Stavanger

Varsler økte bompriser

Tidsnøden er ikke det største problemet. Verre er mangelen på penger for å innfri ønskelister langs veien. Det gir trolig økte bompengesatser og flere bomstasjoner.

Fylkessamferdselssjef Gottfried Heinzerling varslet onsdag at økte bomsatser og en rekke nye bomstasjoner er høyaktuelt i en kommende Nord-Jærenpakken II.

Dette er avløseren til den første pakken som Stortinget vedtok i 1999.

Her ble det bestemt at bompenger skal kreves inn til medfinansiering av vegprosjekt og samferdselstiltak på Nord-Jæren. Per 1. januar 2012 hadde det blitt investert knappe 6 milliarder kroner fordelt på om lag 100 store og små prosjekter i Stavanger-regionen. 1,76 milliarder kroner av dette har blitt finansiert med bompenger.

På mange måter var onsdagens møte i styringsgruppen for transportplan Jæren startskuddet for snekringen av den andre jærpakken. Den første pakken er ikke avsluttet, og onsdag ble det lagt fram tall som viser at det kan mangle flere hundre millioner kroner for å oppfylle intensjonene i den første pakken innenfor gjeldende tidsperiode.

I den nye bompengepakken forutsettes det at staten legger 1,5 milliarder bypakkekroner til kollektivsystem og Transportkorridor Vest, samt 300 millioner kroner ekstra i økte overføringer til drift av høyverdig kollektivsystem som bussvei eller bybane.

Det er på langt nær nok til å dekke inn finansieringsbehovet sammenlignet med aktuelle prosjekter i en ny pakke.

Milliardønsker

Ordførere og lokalpolitikere på Jæren fikk onsdag utdelt to prosjektskisser til Jæren Pakke II.

Alternativ 1 var stipulert med kostnader til 21,73 milliarder kroner.

Alternativ 2 var estimert til 22,73 milliarder kroner.

Eksempelvis er høyverdig kollektivsystem (bybane/bussvei), Transportkorridor Vest, Jærbanen, E39-prosjektene Eiganestunnelen, Smiene-Harestad og Ålgård-Hove på ønskelisten. Det er også sykkelstamvei, Gandsfjord bru, Sømmevågen og fylkesvei 505-prosjekter som Skjæveland-Foss/Eikeland og omkjøringsvei Kverneland, fv. Klepp-Hå, rv. 504 Hå og ny forbindelse fv. 505-E39.

Fylkessamferdselssjef Heinzerling forklarte det pågående arbeidet med å stable finansieringen på beina. Det er ikke lett.

- Det som vi jobber med så langt, holder ikke inntektsmessig. Vi ser uforbeholdent på alle muligheter for å sikre finansieringen. Vi ser på ulike lokaliseringer av bompengestasjoner. Vi ser på ulike satser. Det kan også tenkes at inntektsgrunnlaget ikke holder mål, sier Heinzerling.

- Jæren Pakke I kan ikke forlenges enda en gang. Den er ferdig i 2016. Så blir det et spørsmål om hvordan vi skal avslutte den. Enten blir det en ny pakke, eller så blir det ingenting.

- Kan det hende at en pakke II mot ta opp i seg tiltak i den første pakken?

- Nei. Jærenpakke I blir avsluttet. Tiltak som gjenstår på listen skal vi få avsluttet.

- Er det nok penger til det?

- Ja. Stortingsproposisjonen ligger fortsatt til grunn. Det er nok penger til de dokumenterte og vedtatte tiltak der, ser Heinzerling.

Oppdaterer ønskelistene

Nå skal også kommunene komme med ønskelistene på ny. Det fikk de beskjed om onsdag. Dermed kan ønskelisten overskride summen på om lag 23 milliarder kroner.

De første bearbeidede skissene til en Jærenpakke II skal være klart til sommeren, før den første lokalpolitiske behandlingen kan starte.

Tiden er skissert å være svært knapp for å rekke at stortingsproposisjonen for pakken kan bli stortingsbehandlet om to år i 2015.

- Vi har særdeles dårlig tid. Dette kommer til å bli kjempekrevende, sier Tom Tvedt (Ap).

Mer fra Dagsavisen