Nyheter

«VampyrVidar» får Haugesund-premiere

Thomas Berg hadde lenge drømt om å spille i en indiefilm om vampyrer. Nå er filmen hans tatt ut til Den Norske Filmfestivalen i Haugesund.

av Ida Madsen Hestman

En gjeng filmentusiaster fra Stavanger-området valgte å ta saken i egne hender. Nå får «VampyrVidar» premiere under filmfestivalen i Haugesund.

– Jeg tenkte at det sikkert ikke ville bli laget noe sånt i Norge, og at eneste måten å få til dette på, er å gjøre det sjøl, sier skuespiller og regissør Thomas Berg. I tillegg til å ha regien spiller han også hovedrollen i den Haugesund-aktuelle filmen «VampyrVidar».

Prosjektet strekker seg helt tilbake til 2010. I den perioden hadde Berg en stor fascinasjon for vampyrfilmer og kunne gjerne tenkt seg å spille i en. Problemet var bare at det ikke lages vampyrfilmer i Norge. Derfor tok Berg og co-regissør Fredrik Waldeland saken i egne hender, og skrev et manusutkast.

– Da vi kom i gang, fant vi fort ut at vi ikke kom så langt med å lage vampyrfilm bare for å lage vampyrfilm. Da måtte vi lage noe med substans.

LES OGSÅ: Preikestolen stenges i ni døgn for Tom Cruise

Seksuell frustrasjon

«VampyrVidar» handler om en 33 år gammel seksuelt frustrert bonde, som lever et veldig kristent og monotont liv på gården til sin mor på Valhall. Her har han tilbrakt mesteparten av sitt liv. I et desperat forsøk på å komme ut av denne jobben, ber han til høyere makter for å bryte ut.

Uheldigvis blir denne delen av bønnen hørt, og han våkner som prins av mørket i syndenes by, Stavanger.

– Vi har laget en film som på overflaten er rein underholdning, en som du kan se ene og alene for å bli underholdt. Det er hovedjobben til filmen. Forhåpentligvis er det en film du ikke har sett før. Men om du ønsker å gå dypere inn i historien, er det masse lag. Tematikken er sex, religion og psykologi. Sett ut fra religions-perspektivet, er det på en måte vår egen tolkning av Bibelen.

Piloten var klar i 2013. Men prosjektet fikk ingen støtte.

– De hadde nok alle slags mulige grunner for det, tenker jeg. Men vi gønna bare på videre. Vi har vært over hele Jæren og filma. Resten er lagt til Stavanger. Vi kaller det en Jær-film.

LES OGSÅ: Fra Stavanger til New York (RA+)

Haugesund-premiere

Med sitt selvoppstartede produksjonsselskap UFOh! AS, dannet i 2012, ble filmen spilt inn i 2015 og 2016. I dag er filmen i etterarbeidsfasen, og snart klar for sin premiere ved Den Norske Filmfestivalen i Haugesund i august. Det lå egentlig ikke i kortene.

– Vi tok bare en bråstans og ringte festivalen. Vi var ikke klar over at festivalen bare inviterte filmer. Vi ringte bare og sa hva vi holdt på med. Så spurte vi rett ut om vi kunne sende en påsynskopi for vurdering. Det var de veldig interessert i.

Det tok ikke mange dagene før Berg og co. fikk beskjed om at filmen skulle få ha sin verdenspremiere på filmfestivalen.

– Det hadde vi aldri trodd skulle skje. Dette er den beste starten vi kunne fått.

Lite støtte til skrekkfilm

Berg håper å få napp hos en distributør under filmfestivalen.

– Men først og fremst håper jeg publikum vil like filmen.

– Har du gjort deg noen tanker om det at skrekkfilmer i Norge sjeldent får støtte?

– Jeg har gjort meg veldig mange tanker om dette, og jeg synes det er veldig rart. Det er bra med disse støtteorganisasjonene som vi har, men jeg synes de er veldig skjevt fordelt. Det er veldig uheldig at konsulentene og filmfondene ser ned på skrekkfilm som bare sjangerfilm, og som noe som ikke er filmkunst, men rent kommersielt fjas. Det synes jeg er ekstremt uheldig. Personlig vet jeg det er laget veldig mye dårlig skrekkfilm der ute, men det er også ekstremt mye dårlig drama òg, sier Berg.

– Film er en kunstform, men det er også et kommersielt produkt. Og film er et dyrt format. Når folk får støtte til film som ikke selger, men som av filmkonsulenter anses som «filmkunst», synes jeg det er veldig rart at det skal vi da bare støtte med store millionbeløp, uten at det skal ha noe inntjening.

Urettferdig filmpolitikk

Han mener det burde være motsatt, at det er de smalere indiefilmene som burde få støtte, framfor de store produksjonene.

– Det er sjeldent at indie-skrekkfilm, -sci-fi og -fantasy får støtte. Men det skjer ofte at indie-lavbudsjetts-drama får det, fordi «dette er filmkunst, dette er ikke fjas». Det synes jeg er urettferdig, fordi all film er filmkunst, hvis det er gjort rett.

Mer fra Dagsavisen