Uten cruisekontroll

LEDER: Uten å komme opp med en plan for landstrøm etter Enovas vraking, er det uansvarlig å fortsette cruisetrafikken i Stavanger på dagens nivå, skriver Bjørn G. Sæbø.

Like sikkert som avisoppslag om flåtten og tips mot brunsneglen, havner Stavanger-politikerne i sommerlig krangel om cruisetrafikken. Noen mener det er OK med daglige anløp av flytende hoteller som sperrer utsikten over Vågen og spyr eksos over sentrum, mens andre – senest Rødts ordførerkandidat – vil begrense anløpene til ett pr uke. I år kommer 242 skip innom, et antall som skal økes til 290 til neste år og 300 i 2021.


Det er forskjell på det hemningsløse frislippet Stavanger legger opp til og kontroll over cruisetrafikken. Nylig var direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv ute i TV 2 og advarte mot det store antallet anløp – rett og slett fordi masseturismen er i ferd vil svekke Norges omdømme og kan gi tilstander som i dag sees i Venezia og Barcelona. Akkurat den debatten kruser bare på overflatenivå i Stavanger, der det gjerne vises til de 14 tiltakene 13 cruisekommuner er blitt enige om. I stedet legges det opp til et endeløst ordskifte om hvorvidt passasjerene bruker 1000 eller 400 kroner når de er på besøk, noe som er mindre interessant hvis masseturismen cruisetrafikken utgjør undergraver Norge som reisemål for turister. LES OGSÅ: Turistene forstår cruiseskepsisen

Problemet er at det viktigste miljøtiltaket – landstrøm – er skrinlagt i Stavanger etter at det statlige foretaket Enova sa nei til søknaden om å støtte prosjektet. LES OGSÅ: Fikk nei til-landstrom støtte Tanken var å etablere et anlegg ved Rosenberg på Buøy med kabler over til Vågen, slik at cruiseskip og skip som er innom verftet kan dele på strømmen. Det er hoderystende at staten deler ut miljøkrav med den ene hånden – les byvekstavtaler mot biltrafikk – og nekter miljøstøtte med den andre. Uten å komme opp med en plan for landstrøm etter Enovas vraking, er det uansvarlig å fortsette cruisetrafikken i Stavanger på dagens nivå. Ikke nok med det; å øke anløpene av cruiseskip er en satsing uten nærkontakt med bystyrets ferske vedtak om 80 prosent kutt i klimagassutslipp innen 2030.