Unngikk rushtidsavgiften – åtte prosent færre på veiene

Bilister unngikk rushtidsavgiften med å starte jobbdagen tidligere, viser tall fra Statens vegvesen.

– Fram til klokken 11.00 har vi så langt hatt 9 prosent mindre trafikkmengde enn en «vanlig mandag». I all hovedsak kom reduksjonen i rushtiden klokken 07.00-09.00, men også fra klokken 09.00-11.00 var det mindre trafikk enn vanlig. Tar en høyde for at det vanligvis er mindre trafikk i oktober måned er reduksjonen på 7–8 prosent, opplyser Ingve Lygre Undheim i Statens vegvesen overfor RA.

Undheim var selv ute på veiene tidlig i går.

– Det virket som at folk prøvde å komme seg på jobb før rushtidsavgiften. Det var mer stille under rushtidsperioden, sier Undheim.

LES OGSÅ: Vil lage avgifts-smutthull for småbarnsforeldre

Færre biler i rushtiden

Statens vegvesen har sammenlignet trafikktallene fra i går med tre andre mandager i september (se graf og faktaboks).

– Det er tatt utgangspunkt i tre mandager i september, som en sammenligner med 1. oktober. September har vanligvis 1–2 prosent mer trafikk enn oktober, noe vi må ta høyde for. Forrige mandag, med buss til en krone, er valgt bort for å ikke gi forstyrrelser i sammenligningsgrunnlaget, sier Undheim.

Vegvesenets tellepunkter er ved Bybrua, Hillevågstunnelen, E39 Auglend, Risavika, Sola sentrum, E39 Forus, Strandgata, Oalsgata, Hana og Jærveien.

LES OGSÅ: Dette er «smutthullene» i bomringen

Prisene i rushtiden

Rushtidsavgiften er i tidsrommet 07–09 på morgenen og fra klokken 15 til 17 på ettermiddagen. I denne perioden koster det 44 kroner å passere bomstasjonen (35,20 kroner dersom man har brikke i bilen). For tunge kjøretøy er rushtidsavgiften 110 kroner.

En passeringen utenom rushtiden koster 22 kroner (17,60 dersom man har brikke i bilen) for privatbiler. Tunge kjøretøy betaler 55 kroner.

Ifølge Undheim er flere tall over tid nødvendig for å danne et klarerer bilde av trafikken.

– Vi tror at det må gå seg til noen måneder før vi endelig ser hvordan det nye trafikkbildet blir permanent, sier Undheim.

Illustrasjon: Statens vegvesen