Nyheter

Unge helt ned i 12-årsalderen vil endre på utseendet sitt

Dagens unge blir utsatt for kroppspress allerede før de når puberteten, viser en fersk rapport. SV krever reklameforbud mot plastisk kirurgi og slankepiller.

Bilde 1 av 2

Heller ikke barn slipper unna skjønnhetstyranniet, viser en rapport som nylig ble lansert av ungdomsorganisasjonen Press.

I rapporten oppgir nærmere halvparten av unge mellom 12 og 13 år at de vil endre på noe ved eget utseende. Samtidig svarer tre av ti i samme aldersgruppe at de tror andre på deres alder tenker negativt om dem hvis de ikke ser bra ut.

«Sjokkerende», er ordet leder Øystein Kolstad Kvalø i Press bruker om tallene. Han mener de vitner om et usunt fokus på å være perfekt.

– Kroppspress er et stort problem i dagens samfunn, og mange opplever det som så altoppslukende at det går på helsa løs. Vi risikerer å få en generasjon ungdom som sliter med langvarige, psykiske helseplager, sier Kvalø.

Se grafikk her: Dette svarer ungdom om kroppspress

Og HER kan du lese rapporten fra Press. 

(Saken fortsetter under bildet) 

###

Leder Øystein Kolstad Kvalø i Press, Røde Kors' ungdomsorganisasjon. Foto: Press

Trener seg slanke

Jo eldre ungdommen blir, desto sterkere føles presset. Blant 16- og 17-åringer svarer sju av ti at de vil endre på utseendet sitt. Aller verst er det for jenter. Nesten halvparten av jentene i rapporten svarer at de er misfornøyde med egen kropp, mot nærmere to av ti av guttene.

17 år gamle Linnea Lundqvist bekrefter at kropp og utseende er noe som opptar mange på hennes alder.

– Jeg merker at det er et veldig stort fokus på kropp i hverdagen. Vi får hele tida slengt i trynet hva som er riktig og perfekt gjennom media og reklame. Det er veldig synd at det er sånn, sier hun.

Særlig er det et press på å trene for å holde seg slank, forteller Lundqvist.

– Poenget er ikke å trene for å være sunn, men for at kroppen skal se bra ut. Og så må du ha på deg klær som framhever idealet – jenter skal vise fram formene, mens gutter skal være sterke og ha muskler.

De som ikke passer inn i denne malen, kan fort oppleve å føle seg utenfor, ifølge Lundqvist.

– De får kanskje ikke kommentarer om at «å, du er så perfekt» eller like mange likes når de legger ut et bilde på sosiale medier, for eksempel. Jeg tror det kan være vondt for veldig mange.

Les også portrettet av Elle-redaktør Signy Fardal: – Det er jo et paradoks at en veske kan koste mer enn mat til en hel landsby der folk sulter. (DA+)

Krysspress

Likevel avviser et flertall av ungdommene i Press-rapporten at de har negative tanker om seg selv etter å ha brukt tjenester som Facebook, Instagram og Snapchat. De som kjenner mest på det, er nok en gang jenter, og i størst grad etter å ha brukt bildedelingstjenesten Instagram.

Kvalø tror bruken av sosiale medier må ses i en større sammenheng.

– Presset kommer fra ulike kanter, og da blir det vanskeligere å stå imot, sier Kvalø.

Han peker også på at sosiale medier er blitt en viktig reklameplattform.

– Der ser vi eksempler på bloggere som promoterer og gi rabatter på «fillers» (for å fjerne rynker og fylle i leppene, journ.anm.). Når det kommer i tillegg til reklamen du møter på busstoppet og overalt ellers, blir du konstant minnet på at du kunne ha sett bedre ut hvis du bare hadde kjøpt et eller annet produkt.

Les også: Nå får bloggerne egne retningslinjer. Sunn Fornuft-plakaten skal motvirke spiseforstyrrelser blant ungdom.

SV vil forby reklame

Bystyret i Oslo innførte forrige uke et forbud mot retusjert reklame på all kommunal eiendom. Nå tar SV på Stortinget et skritt i samme retning.

Landets yngste stortingsrepresentant, Freddy André Øvstegård (23), legger neste uke fram et forslag til en nasjonal handlingsplan mot kroppspress hvor ett av tiltakene er merking av all retusjert reklame. I tillegg tar SV til orde for et forbud mot markedsføring av kosmetisk kirurgi og slankeprodukter.

(Saken fortsetter under bildet)

###

Freddy André Øvstegård sitter i familie- og kulturkomiteen på Stortinget for SV. Foto: SV

– Vi har sett en oppblomstring av denne typen markedsføring den siste tida. Ungdom forteller at når de sveiper forbi folk på Tinder (date-app, journ.anm.), dukker det plutselig opp reklame for å ta silikon. Det er helt absurd, sier Øvstegård.

– Det er ekstra ille når reklamen målrettes mot ungdommer som kan være usikre på sin egen kropp og som kanskje ender med å legge seg under kniven.

Øvstegård mener også skolen må ta grep. SV har tidligere foreslått å få mer kropp og sex inn i seksualundervisningen. Det tror Øvstegård vil bidra til å forebygge negative holdninger.

– Vi må snakke om disse tingene. Seksualundervisning kan ikke bare handle om forplantning. I skolen har vi muligheten til å møte ungdommen tidlig, slik at vi kan lære dem at det er naturlig at kropper ser forskjellige ut.

«Prosjekt perfekt»

«Prosjekt perfekt» er den første rapporten om kroppspress utgitt av Press, som er Røde Kors sin ungdomsorganisasjon. Her svarer 1.898 elever på en rekke spørsmål om kropp og utseende. 14 skoler deltok, ti på ungdomstrinnet og fire på videregående.

Rapporten viser blant annet at:

* 59 prosent av jenter og 23 prosent av gutter føler på et kroppspress i hverdagen.

* 43 prosent av jenter og 16 prosent av gutter er misfornøyd med egen kropp.

* 68 prosent av jenter og 52 prosent av gutter vil endre på noe ved utseendet.

* Av disse er 46 prosent 12–13 år. 73 prosent er 16–17 år.

* 54 prosent av jenter og 45 prosent av jenter trener for å endre på eget utseende.

* Av disse er 27 prosent 12–13 år. 66 prosent er 16–17 år.

* 46 prosent av jenter og 27 prosent av gutter tror andre på egen alder tenker negativt om dem dersom de ikke ser bra ut.

* Av disse er 30 prosent 12–13 år og 46 prosent 16–17 år.

* 27 prosent av jenter og 22 prosent av gutter har blitt mobbet på grunn av utseendet sitt.

* 28 prosent av jenter og 6 prosent av gutter har negative tanker om seg selv etter å ha brukt sosiale medier.

* Instagram gir flest negative tanker (30 prosent), deretter Facebook (17 prosent) og Snapchat (12 prosent).

Kilde: Press

Mer fra Dagsavisen