Nyheter

– Ull er desidert årets julevinner

Droner, familiespill og ull i alle farger og fasonger er blant de mest populære gavene i de lokale butikkene.

– Hos oss er ull desidert årets store julevinner. Vi selger ull ellers i året også, men ikke i samme volum som før jul, sier assisterende butikksjef hos Intersport, Susanne Svendsen.

Hun forteller at kunder kjøper mest bukser, gensere og trøyer, og at plaggene er like populære til jeans som under fritidsklær.

– Ull har blitt trendy. Fleece var veldig populært for noen år siden, men nå har det dødd helt ut og blitt erstattet av ull, sier Svendsen, og legger til at det er merker som Kari Traa og Devold som selger best.

Hun tror ull er i vinden fordi det er så allsidig.

– Jeg tror folk har funnet ut at det er funksjonelle plagg. Ull er temperaturregulerende, og du kan bruke det sommer som vinter. Dessuten er det kommet veldig mye pen ull nå, i fine farger og ulike mønstre. Ull i dag er noe helt annet enn det var for 30 år siden, sier Svendsen.

Bortsett fra ull selger Intersport også mye småvarer, bager og treningstøy.

– Ja, og dessuten har skisalget vært overraskende bra i år, sammenlignet med i fjor, sier Svendsen til RA.

Lokale bøker

En annen sikker vinner for mange er bøker. Hos Norli kan regionsjef Ivar Viland fortelle at det er lokale bøker som topper gavelisten.

– Sven Egil Omdahls «Stavanger: slik du var» er nok den boken vi har solgt mest av nå før jul. Vi fikk inn en ny bunke i dag, så vi garantert ikke går tom, sier Viland til RA.

Både i fjor og året før var det også lokalhistoriske bøker som lå øverst på gavetoppen hos de lokale bokhandlerne.

###

– Det er nok fordi folk er nysgjerrige på og interesserte i plassen de bor, i tillegg til at det er noe nostalgisk ved det, sier Viland. 

Men det er ikke bare bøker Norli selger mye av. Regionsjefen forteller at brettspill er i vinden som aldri før.

– Det er vel tre år siden det eksploderte, og så har det ikke sluttet å vokse. Jeg tror kanskje det er en reaksjon mot all skjermbruken, sier Viland og viser fram deres mest solgte spill, familiespillet «Azul».

Også interiør er populært, og hos Brødrene Pedersen er det tre ting som skiller seg ut.

– Juleserviset fra Royal Copenhagen og Wik & Walsøe er alltid populære. I år har vi også solgt veldig godt av flasken S’well, som holder drikken både kald og varm, sier markedssjef Petter Bull, og forteller at også puter fra Hay, krydder, skinnforklær og norskproduserte dørmatter er populært i år.

Droner og popkorn

Hos Kjell & Company i Klubbgata vet de veldig godt hva som er mest populært.

– Apple ear pods. Vi rakk ikke engang pakke de ut før de forsvant, og vi gikk tomme allerede andre uken i desember. Det er også tomt på hovedlageret vårt i Sverige, og jeg tror faktisk ikke du får tak i det i Stavanger nå. Apple-produkter er alltid populære, sier butikksjef Christian Gudbrandsen til RA.

###

I tillegg til de utsolgte proppene selges det også mye LED-luer, popkornmaskiner og headset. Én ting som derimot ikke har gått så bra som de håpet er Google Home.

– Det slo ikke så godt an som jeg hadde trodd, men vi er likevel helt utsolgt. Så det har jo solgt, men jeg trodde det var det som skulle bli det store før jul, sier Gudbrandsen.

– Men det vi selger veldig mye av er droner. De selger vi i alle prisklasser. Vi har droner fra 500 til 9000 kroner, så utvalget er ganske stort, legger han til.

Bevisste kunder

Hos Galleri Askeland er det spesielt to merker som skiller seg ut i år.

– Smykkene fra Julie Sandlau og Heining er kjempepopulære, og veldig mange kommer inn og spør etter akkurat disse merkene. Mange er bevisste og vet hva de leter etter, sier butikkmedarbeider Tove Mette Eide til RA, og forteller at det er halskjeder og øredobber som er mest populært.

###

– Det er både menn som kjøper gaver til kona, og damer som kjøper gaver til venninner, mødre eller seg selv, sier hun.

Mer fra Dagsavisen