Nyheter

Uenigheter om bilfrie veier

Selv om sentrumsplanen ble vedtatt for et år siden, er det fortsatt uenigheter blant politikerne om hva som er best for Stavanger sentrum.

11. mars 2019 ble sentrumsplanen vedtatt av bystyret i Stavanger sentrum. I den foreslås det å gradvis stenge noen veier i Stavanger sentrum. Slik blir det uenigheter av.

Nestleder i Utvalg for miljø og utbygging, Linda Krüger (Ap), skriver i en SMS til RA at det er veldig tydelig formulert i plattformen og i programmet at det vil satses på et attraktivt sentrum.

– Vi vil se på mulighetene for å fjerne biler fra Vågen og gjøre bykjernen mer innbydende for gående og syklende. Næringslivet skal naturligvis tas med på laget – noe som også kommer tydelig fram i plattformen, skriver hun.

– For oss i Arbeiderpartiet er også forebygging av ensomhet meget viktig, og fellesarenaer i sentrum er en del av dette, legger hun til.

Krüger mener at ordning med bilfritt Vågen skal utredes, og personlig vil hun og utvalgsgruppen jobbe for et sentrum som ikke utvikles på bilens premisser.

– Funksjonshemmedes råd blir en naturlig sparringpartner for å ivareta denne gruppens behov, men det er krystallklart at brorparten av Stavangers innbyggere ikke trenger bilen for å komme seg til sentrum, skriver hun.

LES OGSÅ: – Næringsforeningen på siden av byutviklingen

Frp: – Skal sørge for liv

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) er bekymret for at bilfrie veier i Stavanger sentrum vil føre til at færre bruker sentrum.

– Hele meningen med sentrumsplanen er å sørge for mer liv og røre, ikke å kvele sentrum, sier han til RA.

Han er redd for sentrumshandelen, og tror at de som vanligvis kjører bil til sentrum, kommer til å kjøre andre steder når de skal handle.

– For fem år siden viste det seg at hele 84 prosent av dem som handlet i sentrum, brukte egen bil. Den andelen har sikkert gått noe ned den dag i dag, men jeg vil anta at 50 prosent av handlende bruker egen bil, sier Moi Nilsen.

– Jeg har respekt for politikere som mener noe annet enn meg, men jeg respekterer ikke at de handler før de undersøker ting. Jeg håper de tar til fornuft, og får analysert hva stengte veier vil gjøre med trafikkbildet, og hvor mange som faktisk bruker bilen når de handler, før de tar noen avgjørelser, legger han til.

Ingebjørg Folgerø fra Høyre ønsker også en utredning før politikerne bestemmer seg for å stenge Vågen og enveiskjøre flere gater enn det som allerede er besluttet.

– Jeg sier ikke at det nødvendigvis blir et problem, men jeg mener at det må vurderes, sier hun.

– Vi må se hele gatenettet i en sammenheng, særlig fordi de mange som tidligere har handlet i sentrum på vei til og fra Ryfylke, Hundvåg og Tasta, heretter kommer til å kjøre tunnelene direkte og handle andre steder. Vi kan ikke fjerne alle menneskene fra sentrum og anta at butikker og tjenester vil overleve. Det blir ikke koselig å besøke et sentrum med bare stengte butikker, legger hun til.

LES OGSÅ: – Bomringene tar ikke livet av sentrum. Det gjør de stengte veiene

– Grunn til bekymring

Daglig leder i Stavanger Sentrum AS, Kristin Gustavsen, mener at det absolutt er grunn til å være bekymret for handelsbransjen, og sentrumsaktørene stiller på lik linje med andre. Det er likevel ikke stengte veier som vil være deres største utfordring.

– Det er turbulente tider med overetablering, endringer i forbrukervaner, og bransje- og kanalgliding, sier hun til RA.

– Vi er i dialog med Stavanger kommune, og jeg er helt trygg på at vi blir involvert i sakene som omhandler sentrum, før de realiseres, legger hun til.

Stavanger Sentrum AS diskuterer tiltak sammen med kommunen.

– Vi opplever å bli hørt, og vi kommer til å ta ordet for de tiltakene som fremmer handelen, sier Gustavsen.

– Dette er en utvikling som skal skje over veldig mange år, og det vil være god tid til å justere kursen underveis, legger hun til.

LES OGSÅ: Container og vask etablert uten godkjennelse

V: – Fortsatt kort vei

Jan Erik Søndeland (V) synes det er merkelig at enkelte politikere lager så mye oppstyr om denne saken nå, kun et år etter at sentrumsplanen ble vedtatt.

– Venstre har jobbet for dette lenge. At vi skal stenge disse veiene i sentrum ble så å si enstemmig vedtatt, sier han til RA.

Han mener at bekymringen for sentrumshandelen kan være en naturlig refleks, men påpeker at politikerne debatterte også dette da de vedtok planen.

– Det er ikke et fullstendig bilfritt sentrum det er snakk om. De stenges noen fåtalls gater for å gjøre det mer trygt og behagelig å ferdes til fots. Det vil fortsatt være godparkering relativt nært handelen, for eksempel under Valbergtårnet og ved Jorenholmen, sier Søndeland.

– Det kan høres dramatisk ut, men det er relativt få gater det gjelder. Vi er trygge på at dette blir veldig bra. Venstre har et åpent sinn og skal selvfølgelig se an utviklingen, men vi har god tro på at dette blir kjempepositivt for byen vår. Vi ønsker å legge til rette for fotgjengere, som allerede er de som benytter seg av disse veiene, legger han til.

Mer fra Dagsavisen