Nyheter

Uenige om rushtidsavgiften bør beholdes

Uriktige trafikktall lå blant annet til grunn da ordførerne på Nord-Jæren ble enige om at rushtidsavgiften skal fjernes. Nå er det uenigheter om den omstridte avgiften bør beholdes likevel.

En uke før lokalvalget offentliggjorde ordførerne på Nord-Jæren at de vil fjerne rushtidsavgiften. De hadde da fått presentert tall som viste at biltrafikken hadde gått ned med ti prosent. Vegvesenet har nå bekreftet at disse tallene er feil, og at en stor andel personbiler havnet i kategorien «ukjent» da målingene ble foretatt og resultatet framlagt for styringsgruppen i Bymiljøpakken 30. august. Det opplyser Næringsforeningens magasin Rosenkilden.

– Det riktige er at trafikknedgangen etter at den nye bompengepakken ble innført 1. oktober i fjor er på bare drøye tre prosent, under en tredjedel av det politikerne ble fortalt. Det kan få store konsekvenser, skrives det videre.

Den eneste måten å regne trafikkutviklingen på for denne perioden, er å måle den totale trafikken på strekningene. Den viser en nedgang i trafikken fra første halvår 2018 til første halvår 2019 på 3,1 prosent når man tar med alle de 25 målestasjonene som faktisk lar seg måle.

LES OGSÅ: – Vi har så vidt begynt å skrape i overflaten

Ap: – Må diskuteres

Påtroppende ordfører, Kari Nessa Nordtun (Ap),  mener at situasjonen må følges nøye, og at eventuelle tiltak må diskuteres.

– Ambisjonene må justeres etter både inntekter og kostnader knyttet til bymiljøpakken, men å innføre ny rushtidsavgift tror jeg ikke blir aktuelt, sier hun til RA.

Hun tror at nullvekstmålet er innen rekkevidde.

– Vi er blant de beste i landet på å bruke sykkel i jobbsammenheng. Vi må likevel sørge for at vi begrenser utgiftsnivået i bymiljøpakken, og utarbeide nøkterne løsninger, sier hun.

LES OGSÅ: Slik skal flertallspartiene gjøre nye Stavanger bedre

FNB: – Ikke bekymret

Frode Myrhol, leder i Folkeaksjonen Nei til bompenger, lar seg ikke bekymre av tallene.

– Disse tallene føyer seg inn i rekken av tall fra Vegvesenet, og jeg er ikke redd for at det skal innføres strengere krav knyttet til bommene igjen. Uansett hvor mange bilpasseringer det har vært det siste året, økning eller nedgang, kommer vi ikke bort fra det faktum at rushtidsavgiften er et urettferdig tiltak. Jeg har heller ikke lagt merke til færre biler i gatene med rushtidsavgift, sier han til RA.

– Folk gjør det de kan for å unngå avgiften, så vi vil få en smidigere trafikk uten den. For å unngå sentrumsringen i rushtiden, velger folk å kjøre om Tjensvollkrysset i stedet, og det skapes ytterligere kø, legger han til.

FNB er et av partiene som danner flertall i Stavanger, og sammen med de andre partiene ble de enige om å stemme blant annet for at det blir gratis å kjøre gjennom bommen mellom klokken 19.00 og 07.00 i hverdagene, og fra klokken 16.00 lørdager til 07.00 mandagsmorgen.

LES OGSÅ: Slik skal de styre Nye Stavanger

MDG: – Flere må droppe bilen

Heller ikke leder for MDGs bystyregruppe, Daria Maria Johnsen, har troen på at veien å gå er strengere krav knyttet til bommen.

– Kravene til FNB gjelder kveld, natt og helg, og det er ikke da trafikken er et problem i Stavanger. Jeg mener derimot at rushtidsavgiften bør innføres igjen – enten til samme eller høyere pris, sier hun til RA.

Johnsen mener at det er på dagtid, og især i rushtiden, at kommunen sliter med kø, utslipp og store problemer med framkommelighet.

– Vi må først og fremst styrke gulrøttene slik at innbyggerne velger å droppe bilen, og benytte seg av kollektivtilbudet. Politikerne må tenke på hva som er billigst og best for å oppnå nullvekstmålet, sier hun.

Hun mener det er viktig å poengtere at kommunen ikke får nødvendige midler dersom nullvekstmålet ikke nås.

– Vi trenger det for å utarbeide trygge gå- og sykkelveier, og for å kunne tilby bedre kollektivtjenester slik at innbyggerne ikke trenger å bruke bilen. Vi er den storbyregionen i Norge med minst fornøyde kunder av kollektivtilbudet. Det må på plass. Det nytter derfor ikke å komme med ulike typer valgflesk, her må vi gjøre det som er best for regionen, sier hun.

– For oss handler det like mye om å få ned utslippene som å tilby gode og effektive kollektivtilbud, legger hun til.

Myrhol er enig i at det må bedre kollektivtilbud på plass i regionen.

– Vi må rett og slett gjøre det vi kan for å legge til rette for gode kollektivtiltak. Folk må føle at de blir fraktet til sentrum da de tar bussen, at de kan dra fra bydel til bydel, og så må vi få i gang en offensiv satsing på bysykkel ut i bydelene. Vi kjører dessuten rundt med relativt tomme busser i regionen, og det er heller ikke positivt, sier han.

Mer fra Dagsavisen