Nylig var NHO Reiseliv ute med kritikk mot næringen, og direktør Kristin Krohn Devold var frampå i TV 2 Nyhetene med forslag om et tak på cruiseturismen. Krohn Devold mener cruisefarten vil svekke omdømmet til norske byer.
– Har sympati
– Jeg har ikke tenkt på at det forurenser så mye før du sa det, for å være ærlig, innrømmer Philip og Kathy Barry.
– Men kanskje det hjelper økonomien rundt her når folk kommer ut og bruker penger. Kanskje det balansere seg selv på en måte, legger Philip til.
– Et annet argument er at cruiseturister ikke bruker særlig med penger?
– Det er nok riktig. Folk får jo mat og drikke for ingenting på cruisene og går nok ikke ofte på restaurantene på land, sier Kathy, som har sympati for situasjonen i Stavanger.
– Så det er en vanskelig situasjon dere har her. Jeg ville nok ikke likt dette hjemme.
LES OGSÅ: NHO Reiseliv vil ha begrensninger i cruisetrafikken
– Halver antallet
– Når du booker et cruise forteller de deg ikke om hvor mye de forurenser, sier Richard Taylor, og fortsetter:
– Men når vi kom om bord ble vi forsikret om at cruiset er klimavennlig, men jeg vet jo ikke hva det betyr i tall.
Helen Taylor legger til:
– I vår dag var det ikke så mye reising, og ingen vektlegging på forurensing i det hele tatt, så vi vokste opp med å tenke at alt var bare OK. Men jeg tror ungdom i dag er mer omtenksomme på hvordan og hvor langt de reiser.
Helen foreslår å halvere cruisetrafikken, og sette grense på hvor lenge skipene kan stå til kai, som mulige klimaløsninger.
LES OGSÅ: - Cruisenæringen er viktig for Stavanger kommune
– Setter folk ut av drift?
– Jeg innså ikke at skipene lagde så store problemer med forurensing. Hvor vi er fra i England, lager biltrafikken og industrien forurensingen, sier Steward Jenkinson, og fortsetter:
– Men hvordan ville dette innvirket de lokale bedriftene? Alle disse småbutikkene, kanskje det hadde satt folk ut av drift.
Stewart og kona Kathleen Jenkinson ankom Stavanger med cruiset «Britannia» i går morges. Skipet kan huse 3647 passasjerer og har en besetning på 1350. Skipet reiser innom fire havner langs norskekysten fire ganger i året.
LES OGSÅ: Hva gjør fylkeskommunene for å utvikle bærekraftig cruiseturisme
20 % utslippsfrie
Ifølge den europeiske organisasjonen Transport & Environment, har kun Spania, Frankrike, Hellas og Italia mer utslipp fra cruiseskip.
– Luksuriøse cruiseskip er flytende byer som blir drevet av noe av det skitneste drivstoffet som finnes, sier shippingansvarlig Faig Abbasov, ifølge Nettavisen.
Merete Eik, havnedirektør i Stavanger Havn, sier det jobbes med løsninger.
Hun forteller at cruiseskipene bli mer og mer «tilnærmet utslippsfritt» med LNG-motorer (flytende naturgass).
– Fra neste år kommer 20 prosent av gjestene med cruiseskip fra skip med LNG, sier Eik, som også nevner at de har installert landstrømanlegg for offshoreskip i sentrum og i Risavika, og at det jobbes mot flere med henhold til klimaplanen i landet og kommunen, som tilsier en 30 prosent reduksjon av klimagassutslippet i kommunen siden 2010.