Nyheter

Turistene forstår cruiseskepsisen

– Det er en vanskelig situasjon dere har her. Jeg ville nok ikke likt dette hjemme.

Nylig var NHO Reiseliv ute med kritikk mot næringen, og direktør Kristin Krohn Devold var frampå i TV 2 Nyhetene med forslag om et tak på cruiseturismen. Krohn Devold mener cruisefarten vil svekke omdømmet til norske byer.

– Har sympati

– Jeg har ikke tenkt på at det forurenser så mye før du sa det, for å være ærlig, innrømmer Philip og Kathy Barry.

– Men kanskje det hjelper økonomien rundt her når folk kommer ut og bruker penger. Kanskje det balansere seg selv på en måte, legger Philip til.

– Et annet argument er at cruiseturister ikke bruker særlig med penger?

– Det er nok riktig. Folk får jo mat og drikke for ingenting på cruisene og går nok ikke ofte på restaurantene på land, sier Kathy, som har sympati for situasjonen i Stavanger.

– Så det er en vanskelig situasjon dere har her. Jeg ville nok ikke likt dette hjemme.

LES OGSÅ: NHO Reiseliv vil ha begrensninger i cruisetrafikken

– Halver antallet

– Når du booker et cruise forteller de deg ikke om hvor mye de forurenser, sier Richard Taylor, og fortsetter:

– Men når vi kom om bord ble vi forsikret om at cruiset er klimavennlig, men jeg vet jo ikke hva det betyr i tall.

Helen Taylor legger til:

– I vår dag var det ikke så mye reising, og ingen vektlegging på forurensing i det hele tatt, så vi vokste opp med å tenke at alt var bare OK. Men jeg tror ungdom i dag er mer omtenksomme på hvordan og hvor langt de reiser.

Helen foreslår å halvere cruisetrafikken, og sette grense på hvor lenge skipene kan stå til kai, som mulige klimaløsninger.

LES OGSÅ: - Cruisenæringen er viktig for Stavanger kommune

– Setter folk ut av drift?

– Jeg innså ikke at skipene lagde så store problemer med forurensing. Hvor vi er fra i England, lager biltrafikken og industrien forurensingen, sier Steward Jenkinson, og fortsetter:

– Men hvordan ville dette innvirket de lokale bedriftene? Alle disse småbutikkene, kanskje det hadde satt folk ut av drift.

Stewart og kona Kathleen Jenkinson ankom Stavanger med cruiset «Britannia» i går morges. Skipet kan huse 3647 passasjerer og har en besetning på 1350. Skipet reiser innom fire havner langs norskekysten fire ganger i året.

LES OGSÅ: Hva gjør fylkeskommunene for å utvikle bærekraftig cruiseturisme

20 % utslippsfrie

Ifølge den europeiske organisasjonen Transport & Environment, har kun Spania, Frankrike, Hellas og Italia mer utslipp fra cruiseskip.

– Luksuriøse cruiseskip er flytende byer som blir drevet av noe av det skitneste drivstoffet som finnes, sier shippingansvarlig Faig Abbasov, ifølge Nettavisen.

Merete Eik, havnedirektør i Stavanger Havn, sier det jobbes med løsninger.

Hun forteller at cruiseskipene bli mer og mer «tilnærmet utslippsfritt» med LNG-motorer (flytende naturgass).

– Fra neste år kommer 20 prosent av gjestene med cruiseskip fra skip med LNG, sier Eik, som også nevner at de har installert landstrømanlegg for offshoreskip i sentrum og i Risavika, og at det jobbes mot flere med henhold til klimaplanen i landet og kommunen, som tilsier en 30 prosent reduksjon av klimagassutslippet i kommunen siden 2010.

Mer fra Dagsavisen