Nyheter

Tror sykkelstamvegen blir en suksess

En sykkelstamveg mellom Stavanger og Sandnes er planlagt å stå ferdig i løpet av 2023. Både prosjektleder og politikere har troen på prosjektet som skal få innbyggerne til å velge sykkel fremfor bil.

– Målgruppen for sykkelstamvegen er først og fremst de som sitter i kø på motorvegen, men den er selvfølgelig for alle, sier Kari Smådal Turøy under kveldens møte i kommunalstyret for miljø og utbygging i Stavanger kommune.

Turøy arbeider i Statens Vegvesen, og er prosjektleder for sykkelstamvegen, en 13 kilometer lang trasé kun for syklister, mellom Stavanger og Sandnes.

– Sykkelstamvegen har noen krav som må etterfølges, blant annet at den skal være trygg og dimensjonert for sykling i 30 kilometer i timen, sier hun til kommunalstyret.

– Det viktigste med veien vil være at det er enkelt å bruke den, fortsetter hun.

Turøy forteller RA at hun er på kveldens møte på Rådhuset, fordi politikerne ønsket en generell orientering av prosjektet.

– Prosjektet er stort, og først ble det laget en overordnet plan, en såkalt kommunedelplan. Vi tok stilling til standard, trasé og hva prosjektet skal omfatte. Det ble politisk godkjent allerede i 2011. Basert på disse beslutningene er det laget reguleringsplaner, og det er de formelle arealplanene som viser hvor alt skal være. Disse er også godkjent, forklarer hun.

LES OGSÅ: Barnefattigdom var et viktig tema på kveldens bystyremøte

Mister parkeringsplasser

En slik sykkelstamveg, som i utgangspunktet skal løfte byen, fører også med seg permanente utfordringer. Som følge av sykkelstamvegen mister IKEA 65 parkeringsplasser.

– Reguleringsplanen for dette er allerede vedtatt, men dette er selvfølgelig noe IKEA ikke ønsker at skal skje. De har tatt opp problemet, og ønsker endring. Det er en sak de har tatt opp med ordføreren i Sandnes og med Statens vegvesen, sier Turøy.

LES OGSÅ: Dale besøkte nytt togverksted på Kvaleberg

– Tror det vil bli attraktivt

Prosjektlederen er sikker på at sykkelstamvegen blir attraktiv.

– Vi håper at mange skal bruke traséen, og det skal bli spennende å se hvor mange som velger å ta sykkelen fatt, når vi får den gode standarden. Dette vet vi ikke noe sikkert om før veien har blitt åpnet, og brukt en liten stund, sier Turøy.

– Jeg tror det vil bli veldig attraktivt for de som bor i nærheten av traseen, legger hun til.

Hun påpeker at veien må være forutsigbar, og at man som syklist skal slippe å møte stengte veier.

– Da er det fare for at syklistene velger å kjøre bil likevel, sier hun til politikerne.

Også lederen av kommunalstyret for miljø og utbygging, Per A. Thorbjørnsen (V), tror prosjektet vil bli populært blant innbyggerne i Stavanger og Sandnes.

– Jeg tror sykkelstamvegen kommer til å bli brukt mye. Det er kort avstand fra blant annet området rundt Våland og Skankeholen, hvor mange sykehusansatte bor i dag, til det nye sykehuset på Ullandhaug, og jeg vil tro det er raskere å ta sykkelen enn bilen, sier han til RA.

Thorbjørnsen mener traseen er viktig og revolusjonerende for byen.

– Denne sykkelstamvegen er så viktig for byen som det motorveien var for byen, da den kom på 80-tallet. Dette er dagens svar på en revolusjon, og på en fornuftig framkommelig måte. Det er bærekraftig, og det er framtiden, sier han.

Mer fra Dagsavisen