Nyheter

Tror Stavanger kan bli ny reiselivshovedstad 

Reiselivet gir Stavanger kommune 166 millioner kroner i skatteinntekter, viser ny rapport. Direktøren i NHO Reiseliv mener det er betydelig mer å hente – og ber politikerne gasse på.

– Stavanger kan selvfølgelig bli den nye reiselivshovedstaden! sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, til RA.

Onsdag holdt hun foredraget «Reiselivsnæringen – kommunens beste venn» under Reiselivskonferansen Rogaland i Sandnes, som er et samarbeid mellom Region Stavanger, Conventor og Rogaland fylkeskommune.

Dagen før kom hun fra tilskuerbenken på Solakonferansen, hvor diskusjonen om Stavanger som energihovedstad ble en snakkis etter at Preben Strøm, daglig leder i Subsea Valley, uttalte i Aftenbladet at Oslo-regionen bør bli verdens energihovedstad.

Stavanger bør riste seg løs fra titler som dette, og heller hige etter å bli den nye reiselivshovedstaden, mener Krohn Devold.

– Det handler om å våkne litt og se hva som kommer til å bli framtidens arbeidsplasser. Oljenæringen er en kjempeviktig inntekt for Norge, men det er ikke i oljenæringen den største veksten i nye arbeidsplasser kommer. Vi trenger én million nye arbeidsplasser i Norge, og reiselivet kommer til å levere en stor del av dem, sier hun, og peker på FN-prognoser som viser at reiselivsbransjen internasjonalt kommer til å vokse med 40 prosent før 2030.

LES OGSÅ: Reiselivsministeren håper på Tom Cruise-effekt (RA+)

Et uforløst potensial

Ferske tall viser at Rogalands-kommunene allerede nyter godt av pengene fra reiselivsbransjen, med over 310 millioner kroner i personskatteinntekter til kommunene. Det går fram av rapporten «Reiselivsnæringens verdi», som Menon Economics har utarbeidet for NHO Reiseliv.

Blant Rogalands-kommunene er det Stavanger som drar inn flest kroner på reiseliv. Kommunen har i dag 5700 ansatte innen reiseliv, noe som genererer 166 millioner kroner i skatteinntekter til kommunen. Sandnes inntar andreplassen, med 1333 sysselsatte, noe som gir 30,4 millioner skattekroner i kommunekassen. Dernest følger Haugesund, Sola og Karmøy.

– Med denne rapporten har vi endelig fått tallfestet betydningen av reiselivet for kommunene, sier Krohn Devold, som mener at det har begynt å lysne for reiselivet i Stavanger, men at byen fortsatt har et uforløst potensial.

– Stavanger og Rogaland kan bli en enda større reiselivsdestinasjon, men da trenger vi drahjelp fra lokale politikere. Vi nærmer oss et kommunevalg, og da gjelder det å stemme på de partiene som tilrettelegger for at hoteller, restauranter, serveringssteder og opplevelsesbedrifter kan fortsette å vokse, sier hun.
Sømløs infrastruktur

I dag er det Bergen som er den ubestridte reiselivshovedstaden i Norge, mener hun.

– Men det er ingenting Bergen har, som ikke Stavanger har, men i Stavanger har man vært i skyggen av Bergen fordi man hele tiden har omtalt seg som oljebyen.

LES OGSÅ: Flere cruiseanløp hele året, turisme også om vinteren (RA+)

Målet er å bli helårsdestinasjon

Reiselivsdirektør i Region Stavanger, Elisabeth Saupstad, påpeker at Stavanger-regionen har satset på reiseliv i mange år og hun roser både næringsliv og politikere for å ha tatt grep, men det har skjedd først nå de siste årene.

– Vi har et stort uforløst potensial og målet er å bli en helårsdestinasjon. Vi har hatt en fantastisk vekst nå i senere år og den forventes å fortsette. Da trenger vi god lokalpolitikk og sømløs infrastruktur, for å nevne noe, sier hun.

LES OGSÅ: Nå skal flere turister reise som de lokale (RA+)

Trenger drahjelp

Det trengs også flere aktører som syr sammen pakketurer over flere dager – gjennom hele året – slik at turistene blir lengre, påpeker Saupstad.

Det må dessuten legges bedre til rette for reiselivsaktører som vil etablere seg.

– Vi må ha et system for å hjelpe bedrifter i «scale up»-fasen slik at de kan bli en solide helårsaktører, sier  hun.

Politikerne vil satse mer

Tilrettelegging for festivaler og mer bruk av fjorden. Dette er noen av tiltakene partiene vil satse på for å få ytterligere fart på reiselivet i Stavanger. 
 
John Peter Hernes (H):

– Høyre vil satse enda mer på å tiltrekke oss flere turister. Men vi vil gjøre det på en måte som gir dem som kommer gode opplevelser, og der vi sørger for god inntjening uten å oppleve at vi «oversvømmes». Cruiseturismen har nå gjort nytten som verktøy for å markedsføre regionen, og målet må være at ytterligere vekst innen næringen er basert på tilreisende som bor på våre hoteller, spiser på våre restauranter og blir en uke eller to.

– Høyre vil videre i et turistperspektiv satse mer på bruk av fjorden, bedre formidling av lokal historie, forsterke matbyen Stavanger, utvikle Lysefjordturismen i samarbeid med Strand og nye Sandnes, kartlegge muligheten for å gjøre Stavanger til snuhavn for hurtigruten og jobbe for flere direkteruter til og fra Sola. Her må vi oppfordre bransjen til å sy sammen pakketilbud som kan markedsføres ut i verden.

– Høyre har også sammen med gode samarbeidspartnere satset tungt på kongress- og arrangementsturisme.
 
Kari Nessa Nordtun (Ap):

– Vi vil blant annet legge til rette for konferansemarkedet og styrke Stavanger som kongressby, utvikle området rundt «Sverd i fjell» som et attraktiv turistområde, inkludert som mulig lokasjon for nytt Vikingsenter, og være tilrettelegger for festivaler og arrangementer som bygger opp under Stavangers identitet. Vi vil forsterke vår identitet som Matfylket Rogaland og legge til rette for matturisme og økt lønnsomhet i hele verdikjeden for lokal mat.

– Med Nye Stavanger kommer flere unike muligheter både i grønne og blå områder som vi gleder oss til å videreutvikle og etablere. Vi vil tilrettelegge for fortsatt vekst i reiselivsnæringen ved å sikre gode rammebetingelser, godt samarbeid mellom aktører og velutstyrt infrastruktur.

– Med vekst i reiselivet kommer også behovet for rekruttering. Arbeiderpartiet vil sikre reiseliv som et attraktivt yrkesvalg ved å sikre seriøsitet og ryddighet i reiselivsnæringen.

Christian Wedler (Frp):

– Vi vil fortsette med cruisesatsingen i Stavanger, aktivt legge til rette for at alle som vil starte nye restauranter og opplevelsesbedrifter får mest mulig ja på byggesøknader, bevillinger og annet, og aktiv hjelp fra kommunen.


Per A. Thorbjørnsen (V):
– I budsjettvedtaket vårt sa vi klart ifra at vi vil bygge opp merkevaren Stavanger, for vi vet at det i spesielt arrangementsturisme og kongressmarkedet er et stort potensial. Med Stavanger Forum, landets kanskje beste kongressområde, kan vi ta imot store messer og kongresser. Også flertallspartiene løftet opp en styrking av merkevaren Stavanger i budsjettforslaget.

– Vi er enige i at vi har et uforløst potensial, som Kristin Krohn Devold påpeker. Men vi er samlede krefter som nå jobber aktivt for økt reiseliv.

Mer fra Dagsavisen