Reiselivsdirektør i Region Stavanger, Elisabeth Saupstad, melder om rekordår for turisme i regionen. Hun sier kombinasjonen nedgang i antall yrkesrelaterte gjestedøgn på hotell, kombinert med kapasitetsøkning på antall hotellrom fører til en utvidet turistsesong. Tidligere hadde ikke hotellene mulighet til å ta imot feriegjester i andre måneder enn juli, men nå, på grunn av nedgangen, er sesongen utvidet med flere måneder. Både Rødne Fjordcruise og Stavanger Havn har hatt et godt år. Foto: Roy Storvik

Tror på nytt rekordår for turismen

2015 var et rekordår for turismen i regionen. Reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Region Stavanger tror årets sesong kan bli enda bedre.

Rogalandsavis

Følg RA på Facebook og Twitter!

– I 2015 var det 13,4 flere ferie- og fritidsreisende i Stavanger enn året før, og bare i løpet av sommersesongen var det en økning på 23 prosent sammenlignet med 2014, sier Elisabeth Saupstad, reiselivsdirektør i Region Stavanger.

Hun nevner to grunner til at årets turistsesong kan bli en av de beste noensinne. For det første har det vært en kraftig nedgang i antall yrkesrelaterte gjestedøgn på hotell, hele -14,3 prosent, parallelt med en kraftig kapasitetsøkning på antall hotellrom, hvilket gjør at det nå er kapasitet til å ta imot turister hele sommerhalvåret.

– Tidligere har ikke hotellene hatt kapasitet til å ta imot feriegjester annet enn i juli, fordi pågangen fra oljesektoren har vært så stor. Nå, på grunn av nedgangen, har de derimot kapasitet, og turistsesongen har derfor blitt forlenget med flere måneder, sier Saupstad til RA.

Turisme er den nye oljen

Direktøren forteller at Region Stavanger, sammen med Innovasjon Norge, Fjord Norge og Visit Norway, jobber målrettet mot det internasjonale markedet for å selge regionen som destinasjon.

– Den desidert største gruppen turister er europeere. Men vi ser en kraftig økning i antall amerikanske turister, og i fjor hadde vi nesten 20.000 gjestedøgn fra USA. Vi ser en stor økning år etter år, og det har mye med spisset markedsføring å gjøre, sier Saupstad.

LES OGSÅ: Britiske turister på hagebesøk

Hun sier turisme er en viktig næring for regionen, og at det skaper verdi for mange aktører.

– Vi pleier å spøke med at turisme er den nye oljen i regionen, sier hun og legger til at selv om nedgangen svir, så tror hun regionen vil komme styrket ut av situasjonen til slutt.

Voldsom økning

Rødne Fjordcruise er en av de lokale aktørene som har hatt en voldsom opptur det siste året.

– Vi har aldri sett høyere tall enn i år, og vi snakker nok om en økning på mellom ti og femten prosent, sier daglig leder Lars André Rødne til RA.

Han holder med Saupstad i at turistsesongen ikke lenger kun er fra juni til august, men sier den starter allerede ved påsketider.

– Vi har sett en økning hvert år de siste årene, men aldri så markant som i år. Nå har vi turister på besøk hele året, ikke bare om sommeren, sier Rødne.

50.000 nye turister

Også cruiseturismen har opplevd en stor økning i antall skip og turister. I fjor la 144 skip til kai i Stavanger, mens det i år skal komme 162.

– I 2015 hadde vi 250.000 cruisegjester på besøk. I år stiger tallet til 300.000, og neste år forventer vi at tallet øker med 50.000 til, sier Anders Bang-Andersen i Stavanger Havn.

Han forteller om et par år med nedgang i cruisetrafikken, men at det nå har tatt seg opp igjen, og at Stavanger nå er en av havnene i landet som øker mest.

LES OGSÅ: – Hotellbelegget vil synke under 50 prosent

– Det sies at cruise er det segmentet innen internasjonalt reiseliv som øker mest. Noe som betyr at flere og flere vil komme til å reise med cruiseskip, i tillegg til at det nå er 60 nye, store skip under bygging, sier Bang-Andersen, som likevel ikke er redd for at det skal bli for mange cruiseturister i Stavanger.

– Vi er på vakt, og vi er opptatt av å ha en fornuftig balanse. Vi jobber aktivt med å få en god fordeling på forskjellige dager, og det finnes visse begrensninger, som for eksempel under Gladmat og ONS, sier Bang-Andersen.

– Vi håper vi kan medvirke til at det blir akkurat passe mengde turister i byen, avslutter han.

Heiser ikke flagget til topps

Sola Strand Hotel har en brukbar turistsesong foran seg, men har samtidig merket nedgangen i antall overnattinger.

Som mange andre overnattingssteder i regionen har også Sola Strand Hotel merket nedgangen de siste årene. Hotelldirektør Cornelius Middelthon tror likevel hans hotell har en fordel mange andre ikke har.

– Vi har vært heldige på den måten at vi har flere bein å stå på. Vi har spa, strender og mye aktivitet når det gjelder både bryllup og konferanser. Vi skiller oss litt ut fra byhotellene, men vi har selvfølgelig merket nedgangen vi også, sier Middelthon til RA.

Hotelldirektøren sier de har blitt nødt til å bli mer fleksible nå, enn tidligere, også med tanke på pris.

– Vi har holdt sommerprisene på samme nivå som i fjor, men på dager hvor lite er booket har vi sett oss nødt til å være fleksible og følge markedet i større grad enn tidligere, sier han.

Middelthon sier et forretningsbesøk er mindre krevende og mer strømlinjeformet enn når en familie på fire kommer på besøk, men at de ser fram til sommer- og turistsesongen som skaper en litt annen atmosfære enn ellers.

– Turistsesongen ser brukbar pluss ut for oss i år, men vi heiser ikke flagget til topps og gjestene står ikke i kø herfra til Risavika av den grunn, sier han.

Han tror nedgangen i regionen har fått folk til å fokusere, og at det som nå skjer er viktig for mange forskjellige næringer.

– Det er godt for regionen å ha flere bein å stå på. Vi har nok kanskje vært litt bortskjemte tidligere, sier Middelthon.

LES OGSÅ: Kjell viser turistene lokale perler