Nyheter

Tror på nye flyruter i 2019

Lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen vil få Frankfurt tilbake som en rute fra Stavanger lufthavn, Sola. Samtidig vil han også «vinne» München.

Av Stella Marie Brevik

– Fortsetter passasjerveksten i samme takt resten av året, vil det komme nye ruter i 2019, sier Leif Anker Lorentzen, som er øverste leder ved Stavanger lufthavn, Sola.

Han håper på å få tilbake noen av destinasjonene lufthavnen mistet for noen år tilbake. Første steg blir å prøve å vinne Eurowings’ destinasjonskonkurranse.

Det tyske flyselskapet har lansert en konkurranse der seks nye ruter kan stemmes fram, og Stavanger er én av dem. Den som vinner får en direkterute med Eurowings til og fra den tyske byen München.

– Tyskland er viktig, så å vinne en slik konkurranse hadde betydd mye, sier Lorentzen.

Han mener at nominasjonen i seg selv også er viktig.

– Stavanger er på listen, det betyr at vi har fanget deres oppmerksomhet. Så om vi ikke vinner denne gangen, kan vi se på andre muligheter. Men jeg håper alle går inn og stemmer, man kan gjøre det flere ganger, oppfordrer Anker Lorentzen.

Tøffe tider

I januar 2014 begynte minustegn å dukke opp på rapportene til Stavanger lufthavn, Sola. Mange ruter forsvant til andre lufthavner. Nå ser det ut til å snu.

– Det er trolig en følge av at det går noe bedre med næringslivet i vår region, sier administrerende direktør i Greater Stavanger, Kristin Reitan Husebø.

I samarbeid med Avinor er Greater Stavanger i ferd med å ansette en ruteutvikler. En av de viktigste oppgavene blir å bidra med å kartlegge næringslivets behov for flyruter. Arbeidsledigheten i Rogaland toppet  lenge statistikken etter oljekrisen, nå går den sakte, men sikkert nedover.

– Det at trafikktallene nå har økt så mye på ett år indikerer en økende optimisme i regionen. Jeg tror mengden fritidsreisene også har tatt seg opp. Folk er sikrere på egen inntekt nå, sier Anker Lorentzen.

Satser

Stavanger lufthavn, Sola har økt trafikken på utenlandsrutene med ni prosent i februar i forhold til februar i fjor, uten at det har kommet nye ruter. Det betyr at flyene i større grad enn tidligere fylles opp.

– Det er viktig for flyselskapene å se at vi greier å fylle flyene, derfor har det vært utfordrende for oss å få flyselskaper til å legge nye ruter hit, da vi ikke har greid å fylle flyene vi har hatt, sier Lorentzen.

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge, mener det ikke kun er markedet som bestemmer.

– Etter en lang periode med trafikknedgang, er dette veldig positive tall. Samtidig har vi mistet en rekke flyruter de siste årene, og vi må faktisk jobbe hardt for å beholde de vi har. For å kunne beholde flyrutene også i nedgangstider må næringslivet, Avinor, kommuner og fylkeskommune jobbe sammen for å sørge for at flyselskapene vil satse her, sier Minge.

Stavanger lufthavn, Sola og konkurransen:

  • Stavanger lufthavn, Sola økte trafikken med totalt 4,5 prosent i februar sammenlignet med februar i fjor. Det var den største veksten blant landets største lufthavner. Utenlands-trafikken sto for den største veksten med ni prosent.
  • I 2017 gjennomførte nordmenn 11 millioner tur/retur-reiser.
  • De and­re de­sti­na­sjo­ne­ne i Eurowings-kon­kur­ran­sen er Aarhus, Friedrichshafen, Kosice, Cork og Ljub­lja­na.
  • Man kan stem­me på de­sti­na­sjo­ner fram til klok­ken tre i et­ter­mid­dag.
  • Kilder: Avinor, Eurowings

Mer fra Dagsavisen