Nyheter

Togtrøbbel på Jærbanen: – Fryktelig frustrerende

Mandag morgen var det igjen trøbbel på Jærbanen. Det skaper en høyere barriere for å reise kollektivt, mener pendler Joakim Grude

I to uker har pendlere på Jærbanen forholdt seg til buss for tog på grunn av planlagt vedlikeholdsarbeid. Første uken var det strekningen mellom Ganddal og Varhaug som var stengt, og uken etterpå var det mellom Nærbø og Egersund. Strekningene var stengt fra rundt klokken 12 til klokken 18 på ettermiddagen.

På mandag skulle ting endelig gå på skinner igjen, men pendlere ble møtt med store forsinkelser, og lite informasjon, som skapte stor frustrasjon.

– Det er fryktelig frustrerende, det virker som om ingen vet noe som helst. Det var rett og slett kaotisk, sier pendler, og kontaktperson i pendlerforeningen for Jærbanen, Joakim Grude til RA.

Mandag morgen skulle han reise fra Egersund til Gausel, men ble kraftig forsinket på grunn av signalfeil mellom Hellvik og Ogna.

– Først kjørte vi veldig forsinket fra Egersund, men vi stoppet på Hellvik, og måtte etter hvert kjøre tilbake til Egersund. Vi brukte 1,5 time for å komme tilbake til utgangspunktet. Det er fryktelig frustrerende, forklarer Grude.

Han legger til at det er ekstra frustrerende etter å ha reist med buss for tog ved flere avganger de siste to ukene.

LES OGSÅ: MDG og Rødt er skeptiske til elsparkesykler i Stavanger. 

– Barrieren blir høyere

– Kan disse problemene påvirke folks ønske om å reise med kollektivtransport? 

Ja. Hvis du ikke har mye slingringsmål på forpliktelser og avtaler du må overholde, så blir barrieren for å reise kollektivt mye høyere i lengden. Dersom man skal nå nullvekstmålet, må enda flere reise kollektivt. Da må vi ha tillit til at det fungerer 100 %, og ikke bare 99 %, sier Grunde.

– Ikke bra med mye tull

Markeds- og kommunikasjonssjef i Vy tog Sør, Dag Brekkan, sier at det er sterkt beklagelig at det har vært trøbbel på Jærbanen den siste tiden.

– Vi prøver å gjøre så godt vi kan for å få kundene fram dit de skal, og det er ikke bra når det er så mye tull, for å si det som det er, sier Brekkan til RA.

Et av de store problemene med forsinkelser er knytte til informasjonsflyten, mener pendler Grude.

– Det er veldig individuelt på hvem som kjører toget, på hva kvaliteten på beskjedene vi får er. Ofte vet de nok ikke selv. Man kan ikke alltid stole 100 % på informasjonen man får via appen, da den ikke alltid stemmer med virkeligheten. Det samme gjelder informasjon man får over høyttalerne. De har mye å gå på når det kommer til informasjon, både på kvalitet og hyppighet, sier Grude.

Brekkan i Vy innrømmer at han er sikker på de kan bli mye bedre på informasjonsgivingen.

– Vi gir best informasjon ved planlagte innstillinger, men så kan det skje noe akutt, og informasjonen drøyer. Det er fordi det er uklart hva som er årsaken og hva som skjer videre. Dersom vi jobber med å bestille busser, kan det være vanskelig å si akkurat når den kommer, og så videre. Jeg skjønner godt at kundene kan være misfornøyde med informasjonsflyten med sånne avvik, og når det blir gitt uklar informasjon. Likevel er det viktig at kundene er helt klar over at det skjer noe bak i kulissene. Det jobbes febrilsk for å få til en løsning selv om man ikke hører noe med en gang, sier Brekkan.

Han legger til at det er krevende å sette opp buss for tog ved akutte tilfeller, særlig om det er på stasjoner som ikke er i nærheten av bysenter.

– Det er veldig krevende å sette opp buss for tog ved akutte tilfeller i rushtiden, for bussene er jo i drift, og det er ikke alltid de kan komme til utsetning med en gang. Vi kan ikke bare trylle fram busser heller, forklarer Brekkan.

Oversikt over innstillinger

Brekkan i Vy opplyser at det har vært totalt 53 innstillinger på Jærbanen i juli. Han forklarer videre årsaken til innstillingene:

* I juli har Vy hatt seks heltidsinnstillinger på grunn av signalfeil.

* Mellom Sandnes sentrum og Stavanger har Vy hatt 21 delinnstillinger, på grunn av feil på sporveksel.

* I juli var det 12 innstillinger på grunn av feil på selve togsettet.

* Det har vært åtte innstillinger på grunn av manglende personale. Det kan være akutt sykdom, eller at personell er havnet ut av ordinær turnering pga. avvik på strekningen.

* I juli var det seks innstillinger på grunn av personer i sporet, da har man ikke lov å kjøre videre.

Rettigheter ved forsinkelser og kanselleringer 

  • Ved forsinkelse eller kansellering kan du søke om prisavslag, erstatning for utlegg til taxi eller annen transport, og andre utgifter i forbindelse med forsinkelsen/kanselleringen.
  • Du har rett til å få 50 % av billettprisen refundert ved forsinkelse på over 30 minutter med lokaltog. For regionstog må forsinkelsen være på over 1 time.

For mer informasjon om rettigheter, refusjon og vilkår, se

– Vi må vi bli flinkere til å kommunisere så folk er forberedt

Pressevakt i Bane NOR, Britt-Johanne Wang, sier til RA at de forstår godt at kundene blir frustrerte over buss for tog. Det er Bane NOR som er ansvarlige for infrastrukturen på Jærbanen, og de som er ansvarlige for å fikse blant annet signalfeil.

–  Vi har fått gjort mye vedlikeholdsarbeid i sommer. I uke 32 og 33 var det stans i ordinær togtrafikk klokken 11.50 til 17.30 på hverdager, sier Wang.

Hun forklarer at arbeid som ble gjort i denne perioden var å skiftet masse (pukk) under sporet, drenering, skiftet sviller i en sporveksel på Varhaug, tatt i bruk nye kabler til signalanlegg (tidkrevende arbeid pga. testing), utført rutinekontroller med mer.

– Etter arbeidet med å skifte pukk må togene kjøre sakte i en periode så sporet får stabilisert seg, og slik saktekjøring får store ringvirkninger på den trafikkerte Jærbanen, forklarer Wang.

Bane NOR legger planlagt arbeid til feriene for å skjerme pendlertrafikken.

– Vi har erfart at arbeidsperiodene med buss for tog kommer overraskende på en del reisende, så her må vi bli flinkere til å kommunisere så folk er forberedt, sier Wang.

Fremover er det planlagt at i uke 41 (høstferien) skal det bli en ny runde med buss for tog på dagtid mandag til torsdag. På gurnn av at Bane NOR skal løfte opp sporet mellom Bryne og Klepp og legge mer pukk under.

Mer fra Dagsavisen