Nyheter

Tjuvstarter planleggingen av dobbeltspor

I 2014 ba Samferdselsdepartementet daværende Jernbaneverket om å starte planleggingen av dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø. Nå er arbeidet tjuvstartet.

Spleiselag mellom Jernbanedirektoratet, Rogaland fylkeskommune og de seks kommunene langs Jærbanen skal skyte fart i planleggingen av nytt dobbeltspor. Det melder Rogaland fylkeskommune på sine nettsider.

– Nå tjuvstarter vi på dobbeltsporet mellom Sandnes og Nærbø, åpnet Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

– Men når en tjuvstarter må en jo som regel tilbake til start, kontret varaordfører i Klepp Torbjørn Hovland, med glimt i øyet.

– Vi skal så absolutt ikke tilbake til start! Utviklingen vi har sett de siste årene, med rundt en million nye reisende på Jærbanen bare i 2018, viser toget sitt potensial for regionen. Forlenging av dobbeltsporet vil bidra til ytterligere vekst for togtrafikken i framtiden, forsikret Jernbanedirektøren.

Dobbeltspor et omfattende prosjekt

Rogaland fylkeskommune skriver på sine nettsider at forlenging av dobbeltsporet mellom Sandnes og Nærbø, er neste store etappe i få et komplett dobbeltspor mellom Stavanger og Eigersund. Prosjekter av denne størrelsen vil som regel få vesentlige konsekvenser for miljø, naturressurser og samfunn. Ved planlegging av ny infrastruktur på Jærbanen, med flere alternative korridorer (områder for hvor skinnene kan legges), skal valg av korridor først avklares gjennom en kommunedelplan. Deretter skal traseen i den valgte korridoren detaljeres nærmere i en påfølgende reguleringsplan.

– Arbeidet som omfatter kommunedeloppdraget for videre planlegging av dobbeltsporet kan nå starte og jeg er derfor veldig godt fornøyd med å kunne signere denne finansieringsavtale, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal til Rogaland fylkeskommune.

Planarbeidet er estimert til å koste rundt 100 millioner kroner. Fylkeskommunen og hver av de seks kommunene langs Jærbanen, Stavanger, Sandnes, Klepp, Time, Hå og Eigersund, bidrar med tre millioner kroner hver. Jernbanedirektoratet tar resten av regningen.

– Etter at Stortinget la ned forbud mot avtaler om forskuttering, måtte vi tenke helt nytt. Sammen har vi utarbeidet en avtale der vi hver for oss bidrar med midler i dette spleiselaget. Jeg vil samtidig rette en spesiell takk til Klepp kommune som har koordinert arbeidet i denne prosessen og vært en viktig pådriver overfor statlige myndigheter, sier en tydelig fornøyd fylkesordfører.

Forutsigbar byutvikling

– Flere store prosjekter i Bryne står på vent fordi det er usikkerhet rundt dobbeltsporet. Det er viktig å tenke helheten for Jærbanen. Hvor skal skinnene faktisk gå, hvor bred blir korridoren, kan vi få til gode knutepunkter for parkering, såkalt «park and ride», og skal vi fornye og forbedre stasjonene og fasilitetene for de reisende? Dette er viktig spørsmål som vi nå vil kunne få svar på og dermed også få mer forutsigbarhet rundt utviklingen av byene og tettstedene langs Jærbanen, sier Reinert Kverneland, ordfører i Time kommune til Rogaland Fylkeskommune.

– Vi har jo allerede fått dobbeltspor mellom Sandnes og Stavanger og våre erfaringer er svært gode, sier varaordfører i Sandnes Pål Morten Borgli. Vi har fått mange flere og mer fornøyde reisende på toget. Økt frekvens på avgangene er jo bare en av fordelene med dobbeltspor. At reisende ikke trenger å tenke på rutetabeller lengre, fordi det går jo alltid et tog, betyr mye for mange. Forlenging av dobbeltsporet vil i så måte bli et viktig bidrag til at vi også kan nå nullvekst-målet for personbiltrafikk i regionen vår, avslutter Borgli.

Mer fra Dagsavisen