Navn i nyhetene

Tidsreise med skip

NAVN I NYHETENE: Daglig leder i MS «Sandnes» er glad for mer penger til veteranskipene i statsbudsjettet. Spesielt etter at alt av besøk og bestillinger ble avlyst 12. mars.

Hvem: Alf Kåre Olavesen
Hva: Daglig leder i MS «Sandnes.»
Hvorfor: Veteranskipene MS «Sandnes» og MS «Rogaland» får mer penger over statsbudsjettet. Totalt er det satt av 2,4 millioner kroner i statsbudsjettet til skipene.


– Hva betyr disse 2,4 millionene MS Sandnes og MS Rogaland har fått tildelt i statsbudsjettet? 
– Det er en flott anerkjennelse på at de ser viktigheten av det vi holder på med. Vi håper dette kommer på toppen av det vi vanligvis får til reparasjon av båter, slik at det blir litt mer romslig å gjøre andre ting som båtene og trenger. Det er alltid «manko» på midler, og det er alltid en overraskelse rundt hjørnet når man jobber med gamle båter.

– Hva skal pengene brukes til?
– Vi håper det er frie midler. Det er mye utgifter utenom restaurering som vi ikke får dekket av offentlige tilskuddsmidler. Det blir mer og mer krevende med stadig nye avgifter og strengere krav til innleid arbeidskraft. De utgiftene får vi ikke dekket andre plasser, så hvis dette i statsbudsjettet er frie midler, vil det gjøre arbeidet lettere og kjekkere å jobbe med.

– Hvordan har det siste året vært?
– Vi har 10 millioner kroner i omsetning årlig, og i år kommer vi til å ligge på 1,4 millioner kroner, på grunn av korona og færre besøkende. Alt ble avlyst 12. mars. Vi hadde litt åpen båt i sommer, med servering nede på dekk i havnen, det hjalp litt på. Men, så kom nyhetene om smitte på Hurtigruten, og da ble det brått slutt på besøkende igjen.

– Hvorfor er det viktig å ta vare på disse skipene? 
– Det er litt av vår maritime historie i distriktet. Siden Stavanger er en sjøfartsby, og at vi i framtiden skal markere oss som en sjøfartsby, som ble vedtatt gjennom ny sentrumsplan, er jeg glad for at veteranbåtflåten nå kommer til å få fast havn. På Steinkarkaien, ved Oljemuseet, får vi et område som vi får muligheter til å utvikle. Vi skal ta inn en del av de andre fartøyene som er rundt i distriktet, og lage en større interessant samling. Flere av båtene skal settes inn i kulturnæringsdrift. Turist og lokalbefolkningen setter stor pris på å reise tilbake i tid med disse båtene, og vi får veldig mye gode tilbakemeldinger. Det er det som holder oss gående. Det er oppmuntrende. Vi har vært så heldige at vi har fått koronastøtte for å lage til en utstilling i et filmrom om bord i båten. På den måten får vi utvide tilbudet til publikum. De vil kunne ta en vandring i tid og se hvordan Stavanger har utviklet seg som sjøfartsby.

– Hvilken bok har betydd mest for deg?
– «Syv måter å takle vanskelige mennesker på» og «Hvordan å spørre å alltid få ja» er to bøker jeg ofte går tilbake til for å friske opp deler av innholdet i.

– Hva gjør deg lykkelig?
– Det er å få anerkjennelse for det vi holder på med, enten det er hjemme eller om det er jobbe med båtene.

– Hvem var din barndomshelt?
– Cowboyene i Ville Vest-bladet.

– Hva misliker du mest ved deg selv?
– Jeg synes det er vanskelig å kaste ting, så jeg tar vare på alt gammelt. Det samler seg opp til rot til slutt.

– Hva gjør du når du skeier ut?
– Da kler jeg mer ut og opptrer, og er klovn, rett og slett. Jeg kan for eksempel kle meg ut som ei sur kjerring som klager på alt. Det skjer av og til på private fester, men også under julebord eller om bord på MS «Sandnes.»

– Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?
– Jeg ledet et demonstrasjonstog mot bompenger, for å få de bort fra Bybrua i si tid. Men dagens situasjon er mer rettferdig, så jeg har holdt meg borte denne gangen.

– Er det noe du angrer på?
– Jeg angrer veldig på at jeg ikke ble arkitekt. Og at jeg har hatt altfor lite tid med barnebarna mine.

– Hvem ville du helst stått fast i heisen med?
– Donald Trump.

– Hva ville du ha prata med han om, da?
– Jeg hadde sagt til han at jeg bodde i Amerika i tre år, fra jeg var 13 til jeg var 16 år. Så kunne jeg fortalt han alt som var galt med USA, så kanskje han kunne gjort noe med det.

Mer fra Dagsavisen