Nyheter

Taxisjåfører demonstrerte mot nytt lovforslag

– Det kan bli totalt kaos, sier fylkeslederen i Norsk Taxiforbund om regjeringens nye lovforslag. Han får støtte av sjåfører, som frykter for levebrødet sitt.

– Neste år, når hele næringen vår blir avregulert, så kommer vi til å oppleve en økning i antall drosjebiler som ikke er tilknyttet en sentral, men som likevel er avhengig av drosjeholdeplasser. I Stavanger sentrum er det mellom 25 og 30 drosjeholdeplasser i dag. Allerede har vi 400 løyver, og da lurer jeg på hvor de neste 400 skal gjøre av seg, sier Morten Eriksen, fylkesleder i Norges Taxiforbund til RA.

Tirsdag kveld arrangerte Norges Taxiforbund markering i flere norske byer, inkludert Stavanger. Det de markerte mot, er regjeringens nye lovforslag.

NTB skriver at forslaget blant annet går ut på å fjerne taket på antall drosjeløyver i storbyene.

Lovforslaget innebærer også at alle som skal drive drosje fortsatt må ha løyve, og sjåførene får blant annet skjerpede krav til kunnskaper om førstehjelp og transport av sårbare kundegrupper, i tillegg til dagens krav om tilfredsstillende vandel og helseattest.

I forslaget ligger det også å utrede nye teknologinøytrale løsninger som erstatning for det tradisjonelle taksameteret, ifølge NTB.

– Vi gjennomfører denne aksjonen for å skape litt blæst om hvordan næringen føler vi blir behandlet. Politikerne sier jo nærmest at de vil ha drosje som hobbyvirksomhet, ikke yrke. Det synes jeg er helt forkastelig, sier Eriksen.

70 biler

Eriksen anslår at mellom 60 og 70 biler møtte opp i Stavanger under tirsdagens aksjon. Mens RA intervjuet Eriksen hadde drosjeholdeplassene fylt seg opp, og de resterende bilene kjørte rundt i sentrum.

– Noe av det vi vil oppnå med dette er å vise at det kan bli totalt trafikkaos. Alle som kjenner sentrum natt til lørdag vet hvordan taxisituasjonen er da. Tenk om det kommer 100 biler til – hvor skal de gjøre av seg, spør Eriksen.

###

Han frykter i tillegg at drosjesjåførene må tilbringe enda flere timer i bil enn i dag for å tjene nok penger.

– Alle har en bil stående, og alle kan registrere den som drosjebil. Det drar selvfølgelig med seg en del kostnader, men hvordan skal det kontrolleres hvem som har løyve og hvem som kjører pirattaxi? Det vil bli umulig, sier han.

Trenger ikke være tilknyttet sentral

Samferdselsdepartementet skriver i en pressemelding at nye aktører som ser nye måter å tilby drosjetjenester på kan få legale måter å ta opp konkurransen på. Dette skyldes i stor grad at en fjerner fylkeskommunene sin hjemmel for å sette en øvre grense for hvor mange løyver til å kjøre drosje det kan være i fylket, såkalt behovsprøving.

Ved å fjerne denne hindringen legger regjeringen til rette for at nye aktører kan etablere seg i markedet, fordi det nå blir lettere å få tildelt nye løyver.

Videre skriver de at andre endringer i regelverket er at drosjene ikke lenger trenger å være tilknyttet en drosjesentral, at det er færre krav til løyvehaver, men flere krav til sjåføren. Eksempelvis må det gjennomføres opplæring i førstehjelp for sjåfør og prøven vil være på norsk.

– Vi er redd for at de som kjører på hobbybasis kommer ut de to timene det er travelt natt til søndag, de to travleste timene om morgenen eller på ettermiddagen. Det er de timene i døgnet som subsidierer driften resten av døgnet for en drosjebil. Klarer vi ikke bygge overskudd i de timene, så har vi ikke økonomi til å drive på midtdag, kveld og på nattestid i ukedagene. Det vil være helt håpløst for oss, sier Eriksen til RA.

– Å fjerne kravene til drosjesjåførene er nesten som å si at du ikke trenger svennebrev for å bygge hus – bare du har hammer og spiker er det bare å bygge et hus.

– Føler meg utrygg

Også drosjesjåfør Majid N. Amoli deltok under markeringen i Stavanger tirsdag. Han har kjørt drosje i 24 år, og er redd for hva det kan føre til dersom løyvetaket oppheves.

– Hvis hvem som helst med en personbil kan begynne å kjøre drosje blir jo hele næringen ødelagt. Jeg er 57 år, og det at hvem som helst kan ta en bil og kjøre gjør meg redd, og gjør at jeg føler meg utrygg, sier Amoli til RA.

Han sier drosjenæringen allerede har merket stor konkurranse fra dem som driver med kompiskjøring.

###

(Morten Eriksen, Majid N. Amoli og Metin Secilmis)

– De har allerede tatt mye av markedet. Antall helgeturer er mye lavere for oss nå, enn det var før, sier han.

Amoli sier han jobber mange timer om dagen for å tjene inn penger, og at de ofte må vente lenge på å få turer.

– Skal du regne om til timebetaling, så er det ganske ille. Vi må selvfølgelig ha rammer rundt næringen vår, men jeg tror det blir rot i hele bransjen dersom det blir som politikerne ønsker nå, sier han.

– Rasere en hel næring

Også Metin Secilmis, drosjesjåfør og nestleder i Stavanger Taxi, var til stede under aksjonen.

– Dette er å rasere en hel næring, og det kan være snakk om flere tusen arbeidsplasser som forsvinner, sier Secilmis til RA.

Han har kjørt drosje i 21 år, og mener hele forslaget i sin helhet er dårlig.

– Når de fjerner krav til kompetanse og legger til rette for at hvem som helst kan få løyve, skjønner jeg ikke hvordan vi kan levere kvalitet til publikum, sier han.

Secilmis nevner, i likhet med Amoli, at kompis- og pirattaxikjøring er et problem for næringen. Et problem han frykter bare kommer til å bli større.

– Vi er sterkt truet av kompiskjøring, og vi har nesten ikke utkjøring på kvelden og i helger lenger på grunn av det. Og det kommer bare til å bli verre hvis dette går gjennom, sier Secilmis.

Regjeringen har foreslått at endringene skal tre i kraft 1. juli 2020.

Mer fra Dagsavisen