Stavanger

Taxisjåfør slår alarm:– Jobber 20 timer i døgnet

20-timersvakter og sjåfører som sover i drosjebilene. Det er blitt normalen i taxinæringen, forteller en sjåfør.

Bilde 1 av 3

– Et vanlig skift er 12 timer hvor åtte timer er effektiv kjøring. Det er vanlig å kjøre fra klokken 05.00 til 17.00, eller 04.00 til 16.00. Men det er veldig mange som kjører 18–20 timer i strekk. I taxikøene har jeg faktisk opplevd at sjåfører har sovet. Jeg har også sett sjåfører som har med pledd og mat i bilen. De sover bare i bilen i stedet for å gå hjem.

Sjåføren som RA har snakket med ønsker å være anonym. I frykt for sitt eget levebrød ønsker ikke taxisjåføren å stå fram med verken bilde eller navn fordi han er redd for å bli gjenkjent. Det har RA akseptert.

– Går utover sikkerheten

– Dette går ikke lengre. Det går utover sikkerheten til passasjerene, sjåførene og trafikken i samfunnet generelt. I tillegg er jeg opptatt av at taxinæringen skal ha et godt rykte, forteller den godt voksne mannen, som har kjørt taxi i nærmere ti år.

– Det er mange som mener det samme som meg. Men folk er redde for å stå fram. De er redde for jobbene sine. Det er også mange som mener det er en ukultur, men som ikke bryr seg fordi de tjener penger, forklarer sjåføren.

Ba Arbeidstilsynet om hjelp

I mai skrev han et brev til Arbeidstilsynet. Tre uker senere fikk han svar.

– De hadde ikke ressurser til å se på problemet før over nyttår, forteller sjåføren oppgitt.

Han har også tatt kontakt med politiet mens han har vært på jobb – og bedt tjenestemennene om å sjekke hvor lenge sjåførene har vært på jobb.

Turer og ventetid registreres i loggen og i taxisentralen. Men ifølge RA-tipseren er det enkelt å «jukse» med tidene slik at den effektive kjøretiden forminskes.

– Jeg vet om folk som har hatt skift på 27 timer.

Presser næringen

Selv forteller sjåføren at han starter dagen klokken 04.00.

– Jeg kjører vanligvis fram til klokken 10.00. Da tar jeg en pause hvor jeg er med min kone og gjør ærend, eller så hviler jeg før dagen fortsetter klokken 14.00. Dagen er som regel slutt i 21-22-tiden.

– Det er lange dager, men med så mange løyver er jeg nødt til å kjøre så lenge. Det er for mange taxibiler på veiene. Rogaland fylkeskommune har gitt for mange løyver. Vi er i en bransje hvor vi jobber på ren provisjon. Vi har ikke inntekt om bilen står stille. Summen av dette gjør at sjåførene presses til å jobbe under farlige forhold.

– Ikke for mange løyver

Det er samferdselsavdelingen i Rogaland fylkeskommune som gir taxiløyver. Samferdselssjef Gottfried Heinzerling mener det ikke er for mange taxiløyver i regionen.

– Dessuten har vi ikke økt antall løyver de siste to-tre årene, så vidt jeg kjenner til. Løyvetaket har stått stille lenge, sier Heinzerling til RA.

Samferdselssjefen er heller ikke av den oppfatningen at dagens antall løyver legger press på næringen slik at de må jobbe 20-timersvakter for å få den økonomiske hverdagen til å gå rundt.

– Samferdselsutvalget har ingen grunn til å tro at næringen er i skvis.

Heinzerling sier også at sjåfører står i kø for å få løyver.

– Ikke utbredt

Fylkesleder i taxiforbundet, Ole Henrik Olsen, tror ikke at 20-timersvakter er utbredt.

– For oss er dette ukjent. Jeg tror ikke det er vanlig å ha 18–20-timersvakter. Det er klart man ikke kan ha så lange dager. Det går utover trafikksikkerheten. Men jeg kan forstå at det kan skje, sier Ole Henrik Olsen, fylkesleder i Norges Taxiforbund Rogaland, og forklarer videre:

– Sjåfører som eier biler selv kan kjøre så mye de vil. I tillegg er det sjåfører som kun kjører i helgene. Disse vil kanskje kjøre mest mulig for å tjene mest mulig på kortest mulig tid, forteller Olsen til RA.

Fylkeslederen sier forbundet har jobbet mye med å rydde opp i taxinæringen. Ifølge Olsen er en vanlig arbeidsuke 35,5 timer.

– Sjåførene kjører skift, så kan man i enkelte perioder kjøre lengre dager. Sjåfører med egne biler er selvstendig næringsdrivende, og går på den måten ikke under de samme reglene, sier Olsen.

Planlegger kampanje

Arbeidstilsynet varsler en omfattende transportkampanje i 2015.

– Hvordan kampanjen skal gjennomføres er ikke helt fastslått, men Arbeidstilsynet skal se på HMS og at arbeidsmiljøloven overholdes i transportnæringene, inkludert taxinæringen, sier Arbeidstilsynets tilsynsleder i Stavanger, Gro Ellingsen.

Den anonyme sjåføren skal i mai i år ha sendt en skriftlig bekymringsmelding til Arbeidstilsynet, som tre uker senere svarte at de ikke hadde kapasitet eller ressurser til å se nærmere på saken før etter nyttår.

– Vi får veldig mange tips, spesielt etter at man har gjort det mulig å tipse på nettet. Jeg kan ikke kommentere dette ene tipset, men slike tips vil nok bli samlet opp og gjenopptatt i kampanjen neste år, kommenterer Ellingsen.

Lokal kampanje i år

Hun forteller at Arbeidstilsynet også i 2014 hadde en lokal taxikampanje i Stavanger hvor flere sjåfører ble kontrollert.

– Mange hadde alt på stell, men vi gå også en del pålegg. Det gikk hovedsakelig på kontrakter. De som fikk pålegg tok tak i det de måtte ordne opp i. Vi hadde et godt samarbeid med taxisentralen, sier Ellingsen, som mener det ikke er grunnlag for å tro at taxinæringen er en bransje med mye ulovligheter.

Mer fra Dagsavisen