Nyheter

Tar ordet tilbake

– Jeg vokste opp i drabantbyen. Det var ingenting som tydet på at jeg noensinne skulle kunne lage film, sier Yvan Attal, fransk filmstjerne aktuell med «Ordets makt».

PARIS (Dagsavisen): Du har sett ham i storfilmer som «Rush Hour 3», «München» og «Tolken», og på den røde løperen som ektemannen til Charlotte Gainsbourg.

Nå har Yvan Attal skapt seg en karriere bak kamera med en film om hvordan en ung nordafrikansk student fra Paris’ forsteder får opplæring i retorikk og talekunst av en grinebiter av en universitetslektor, spilt av legenden Daniel Auteuil. Historien, som kan kalles en moderne fransk utgave av «My Fair Lady» og som trakk over en million franskmenn til kinoene, hadde stor gjenkjennelsesfaktor hos regissøren.

– Akkurat som Neïla i filmen vokste jeg opp i blokkene utenfor Paris. Der finnes det ingen kulturelle impulser, med mindre man har foreldre som gir deg bøker, leser eller tar deg med i operaen. Jeg hadde ikke det, sier Attal, som likevel følte en sterk dragning mot en kultur han ikke kjente fra oppveksten med jødiske foreldre av algerisk opphav.

Les også: For kremen av ung, fransk elite er det ikke lenger tabu å stemme på Marine Le Pen

Revolt

– Jeg ville vise at selv om man vokser opp et sted, så er man ikke nødt til å bli boende der hele livet. Vi som vokser opp i Paris-forstedene, immigranter fra Nord-Afrika, stemples som ofre, og alt vi gjør forbindes med revolt, kriminalitet og dop. Men også fra et slikt utgangspunkt er det mulig å bli noe mer, spesielt i et Frankrike som har denne rike arven med forfattere, store litterære verk, filosofi og dramatikk. Men det krever vilje og egeninnsats, mener Attal.

Neïla spilles av den franske rapperen og skuespilleren Camélia Jordana. Hun skjelles ut etter noter i et fullsatt auditorium av den arrogante og sexistiske professoren Pierre, og episoden får følger for begge.

Camélia Jordana spiller Neïla i filmen «Ordet makt» («Brio») som lodder temperaturen på det multikulturelle Frankrike. FOTO: UNIFRANCE

Camélia Jordana spiller Neïla i filmen «Ordet makt» («Brio»), som lodder temperaturen på det multikulturelle Frankrike. Foto: Unifrance

Han «dømmes» av Universitetets styre til å bli Neïlas mentor i kunsten å konkurrere i retorikk foran de store konkurransene som alle universitetene setter sin ære i å vinne.

– Hadde du selv en mentor som Pierre da du begynte som skuespiller?

– Ja, på dramaskolen hadde jeg det. Jeg kjedet meg på videregående, og nektet å lese noe som helst. Så kom jeg inn på en dramaskole, og plutselig oppdaget jeg verdien som ligger i en tekst, som av Moliére eller Shakespeare. Jeg ble jo med i dramaklassen fordi jeg ville være Scarface, men så oppdaget jeg en helt annen verden, sier Attal, som forteller at dramalæreren var tøff inntil det brutale.

– Og det trengte i hvert fall jeg. Jeg måtte bli provosert for å våkne.

Les også: Dette er Kate Pendrys historie. Den er ikke for sarte sjeler. (DA+)

Provokatør

– Er Pierre i filmen rasist, eller bare en provokatør?

– Han er i hvert fall ikke rasistisk helt inn til beinet. Det interessante er at i den første provoserende scenen snakker han til henne som en hvem som helst. Det er først når de andre studentene beskylder han for å bruke de feil ordene at situasjonen blir rasistisk. Han ser henne som en student, de andre peker på at hun er arabisk. Jeg kan kjenne meg igjen i slike situasjoner. For Neïla er det ydmykende at medstudentene plutselig ser henne som en araber og ikke som en likeverdig student.

Camélia Jordana i rollen som Neïla beskriver Attal som det åpenbare funnet, en av dem som kommer inn til audition og som umiddelbart framstår som den man leter etter. Hun hadde akkurat den tøffe karismaen de var ute etter.

– Hun var et stort talent. Og hun hadde en ytterligere dimensjon gjennom at hun hadde reist seg i samfunnsdebatten og blant annet sunget for terrorofrene i Paris, og stått symbolsk med hevet hode på omslaget til det viktige franske magasinet Marianne de l’Obs. Hun hadde innstillingen, selvsagt talentet, men også gjennomslagskraften til en ung rapper som med et nytt språk og nye ord får sin generasjon til å tenke, sier Attal, og legger til at han ønsker å vise fram et Frankrike som kan appellere til en ung generasjon, ikke minst blant immigrantene.

– Filmen løfter fram Frankrike som et godt land, og ikke nødvendigvis på en politisk korrekt måte. «Ordets makt» er en måte å si at kommer du til Frankrike, så må du leve i pakt med det franske, med retorikken, bøkene, monumentene og symbolene. Har du nysgjerrigheten i behold når du kommer til Frankrike, kan du nå så langt som helst. Vi lever i en merkelig tid, men det har alltid vært vanskelig, og i det ligger også mulighetene.

Mer fra Dagsavisen