Foto: Bjørn G. Sæbø

Takk for at du sponser meg!

DEBATT: Jeg okkuperer en parkeringsplass som noen andre kunne brukt for å handle varer eller tjenester, skriver Ingebjørg S. Folgerø.

Av: Ingebjørg S. Folgerø

Jeg bor i enkel sykkelavstand fra sentrum, men siden byens innbyggere spanderer på meg gratis parkering og jeg til og med får kjøre i kollektivfeltet, lar jeg oftest sykkelen stå og tar elbilen til kontoret mitt i byen. Alt jeg behøver å gjøre, er å flytte bilen hver tredje time. Ingen big deal. Der jeg parkerer, er plassen full av elbiler.

Ja, jeg okkuperer en parkeringsplass som noen andre kunne brukt for å handle varer eller tjenester. Og jeg legger ikke igjen en eneste parkeringskrone i bykassen: faktisk taper kommunen mange millioner på at jeg og andre elbilister ikke betaler for å parkere i sentrum. Selvsagt er jeg med på å skape kø, både i sentrum og alle andre steder. Dessuten sliter jeg asfalt og lager svevestøv akkurat som alle andre bilister.

Ren bil? Nei da. Produksjon av elbiler forårsaker faktisk mer CO2 enn produksjon av vanlige biler, pga. batteriene. Og siden vi er en del av det europeiske kraftmarkedet, og slett ikke holder vannkraften innenlands, går elbilene i realiteten på en blanding av vann-, kull- og kjernekraft. Slett ikke så rent som mange liker å innbille seg.

Men viktigere i vår lille Stavanger-debatt: Elbilene erstatter ikke bare andre biler på veiene. De øker det totale antall biler som kjører rundt i byen, fordi det er så greit å slippe å ta bussen – og likevel kjøre i kollektivfeltet. Det er så greit å slippe å sykle – og likevel parkere gratis. Så elbiler betyr flere biler på veiene, mer svevestøv, lengre køer, og mindre penger i bykassen.

Den vanligste elbil-eieren er (iflg. TNS Gallup) mellom 45 og 54 år, og det er desidert flest menn. Ikke nok med det: Nærmere 50 prosent av elbileierne har ledende stillinger, og brorparten av elbileierne har en årslønn mellom 500.000 og 700.000 kroner.

Derfor synes jeg at du er overraskende grei som gir elbileierne alle disse fordelene. Særlig nå som staten tar bort pålegget om gratis parkering for elbiler. Kommunen kan altså velge: Enten fortsette å sponse elbilister, eller halvere parkeringsavgiften og hente inn 4–6 millioner ekstra fra Stavanger Parkering. Penger som kan brukes f.eks. til barnehage eller sykehjem. Fritt valg.

Gi pengene til folk som har god råd og liker å frese forbi i kollektivfeltet, eller bruk dem til noe fornuftig.

(PS: Selv om jeg skriver på egne vegne og ikke ut fra noe Høyre-vedtak her, vil jeg stemme for å fjerne denne urimelige fordelen hvis jeg får anledning. Og ja, jeg må med skam melde: Jeg disponerer faktisk en elbil.)