Sport

Sykkelstorhet fikk norsk navnesponsor

Et av sykkelsportens mest profilerte World Tour-lag signerte tirsdag en femårig sponsoravtale med et norsk selskap.

Laget som denne sesongen har gått under navnet LottoNL-Jumbo vil fra neste sesong hete Team Jumbo-Visma. Til grunn for navnebyttet ligger avtalen med det norske softwareselskapet Visma, melder TV 2.

Superspurteren Dylan Groenewegen og den klatresterke sloveneren Primoz Roglic har vært to av lagets fremste profiler de siste sesongene. I stallen av syklister er også nordmannen Amund Grøndahl Jansen.

Hvor mye penger det norske firmaet går inn med som følge av tirsdagens avtale, er ikke kjent. TV 2s sykkelekspert Thor Hushovd antyder samtidig at det vil være naturlig at Visma må ut med i størrelsesorden 30 millioner kroner i året.

Han tror avtalen kan være et bidrag på veien mot et helnorsk profflag i sykling med World Tour-status.

– Ja, det tror jeg. Dette er det første steget i riktig retning og vil trolig åpne for at andre vil gjøre det samme. Det kan også føre til at enda flere norske ryttere kommer inn i laget, for sponsorer har alltid litt makt, svarer TV 2s sykkelekspert.

Primoz Roglic og Steven Kruijswijk endte henholdsvis som nummer fire og fem sammenlagt i årets Tour de France.

I tillegg til det anerkjente sykkellaget inngår det også i avtalen at Visma blir tittelsponsor til skøytelaget Team Jumbo-Visma. Det innbefatter blant annet medaljegrossisten Sven Kramer.

– Når det gjelder skøytesporten er den også veldig populær i Nederland og Norge, som er viktige markeder for oss. Derfor var denne avtalen en god match for oss. Vi ser frem til å samarbeide med proffsyklist Amund Grøndahl Jansen og resten av utøverne på de to lagene, sier Vismas administrerende direktør Øystein Moan.

Mer fra Dagsavisen