Dette arkivbildet fra 2011 viser helikopteret fra CHC helikopterservice som styrtet ved Turøy utenfor Bergen. Foto: Kristoffer Rivedal, NTB scanpix

Svakheter ved varslingssystem i Turøy-helikopter

13 personer mistet livet da et helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april i fjor. Havarikommisjonen har konkludert med at årsaken til styrten var brudd i et tannhjul i girboksen.

I Super Puma-helikoptrene er det montert magnetplugger som skal fange opp løse metallpartikler som kan stamme fra tannhjul eller andre kritiske deler som er i ferd med å bli ødelagt. Når dette skjer skal det sendes et varsel til pilotene, og helikopteret skal umiddelbart settes på bakken.

LES OGSÅ: Norge sier nei til EUs helikopterregler

Ifølge TV 2 har en tidligere test utført av Airbus Helicopters avdekket at metalldetektorene kun fanger opp 12 prosent av metallsponet i girboksen.

Etter en ulykke med et Super Puma-helikopter i 2009 ble det gitt flere sikkerhetsanbefalinger, blant annet anbefalte den britiske havarikommisjonen å forbedre overvåkingen av hovedgirboksen.

LES OGSÅ: Sprekk utløste ulykken

TV 2 har forsøkt å få kontakt med EUs flysikkerhetsorgan EASA som godkjenner helikoptermodeller for å finne ut hvorfor de ikke krevde ytterligere tiltak, slik den britiske havarikommisjonen krevde. EASA har ikke svart på dette.

I Norge og Storbritannia er begge de to Super Puma-modellene satt på bakken med flyforbud inntil videre.

LES OGSÅ: Statoil legger fram granskningsrapport etter Turøy-ulykken