Nyheter

Strømnettet nær sprengt – elbilen får skylden

– Høres ut som en skittpakke mot elbiler, svarer MDG-topp.

Elbilsalget fortsetter å øke. Nasjonalt har elbilsalget hatt en oppgang på 33 prosent fra nyttår til september, ifølge Norsk elbilforening.

Til tross for at dette lover godt for å nå klimamål og bygge ned den fossile bilparken, skaper også elbilene problemer. Det kan strømleverandørene skrive under på.

LES OGSÅ: Må betale fullpris for elbilparkering

Problematisk på Storhaug

Teknisk Ukeblad skrev sist uke at de mange elbilene som skal lades fører til at kapasiten enkelte steder er nær sprengt.

Problemene peker seg spesielt ut i Stavanger – nærmere bestemt på Våland og på Storhaug.

– Du kan jo tenke deg en gammel enebolig som blir kjøpt opp, for så å lage flere boliger. Plutselig skal beboerne lade elbil på toppen av de mange andre elektriske apparatene som har kommet, sier Bjørn Brattelid i Lyse Elnett til Teknisk Ukeblad.

LES OGSÅ: To dødsulykker med elbiler

Prioriterer modernisering

Lyse Elnett bygger, driver og vedlikeholder strømnettet i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Finnøy, Rennesøy og Kvitsøy.

Rannveig Norfolk i Lyse Elnett har ansvar for bygging av strømnettet i Stavanger-regionen. På Våland og Storhaug er store deler av strømnettet fra 1960-tallet.

– Det skjer mye forskning på hvordan man kan bruke teknologi, altså automatisering og digitalisering for å slippe å bygge ut nettet, men vi jobber kontinuerlig med å forsterke og bygge ut nettet i Stavanger sentrum, sier Norfolk til RA.

Problemene på Våland og Storhaug oppstår dels på grunn av at mange velger å kjøpe elbil i samme gate, dels fordi det er mange eldre boliger som er bygget uten at en tenkte på elbiler tilbake på 1970-tallet.

– I tillegg har mange induksjonstopper og andre apparater som krever mye strøm. Det er hurtigladerne som øker strømuttaket. En hurtiglader kan fordoble strømmengden til en bolig,  sier hun.

LES OGSÅ: Ingeniører vil redde klimaet

Ikke merkbart for folk

Til tross for det høye trykket i Stavanger, har Norfolk ikke hørt at Lyse har fått klager fra beboerne på Storhaug og Våland.

– Foreløpig har vi ikke fått tilbakemeldinger. Men vi ser trenden og jobber med å forberede oss. Det kommer jo bare flere og flere elbiler, sier hun.

For å forhindre problemer med strømmen og blinkende lys, anbefaler Norfolk å tenke over hvor mye strøm en bruker samtidig.

– For vår del er det greit om folk ikke setter på alt samtidig. Vent med å plugge i elbilen til du er ferdig med å koke, sier hun.

LES OGSÅ: Halv pris for elbilparkering i sentrum

– Skittpakke mot elbilen

Torfinn Ingeborgrud, MDG-politiker i Stavanger og elbilentusiast, sier at helt siden elbilen kom til landet, har det kommet denne typen argumenter mot elbilene.

– Det høres ut som en skittpakke mot elbiler. Det er ingen som problematiserer for eksempel tørketrommelen på samme måte. Den trekker mye mer strøm. Eventuelle lokale problemer kan lett løses ved å utnytte mulighetene som ligger i ny, smart teknologi, sier han.

Fakta: Elbiler i Stavanger

Ved inngangen til 2017 var det registrert 97 500 el-personbiler i Norge, og i løpet av 1. kvartal har antallet passert 100 000. Antall elbiler økte med over 40 prosent på ett år.

I 2016 var Rogaland fylke nummer fire på statistikken over bestanden av el-personbiler. Samme året var det 2398 registrerte elbiler i Stavanger. Disse delte på 390 ladepunkter rundt om i byen, som vil si 24,1 elbiler per ladepunkt.

Ifølge ladestasjoner.no er det kun Lyse som tilbyr offentlig hurtiglading i Stavanger.

Mer fra Dagsavisen