Politikk

– Største klimasatsingen i Stavanger noensinne

Over en halv milliard kroner er satt til diverse klimatiltak i flertallspartienes første budsjettforslag i Stavanger.

– Det er i byene vi kan kutte mest klimagassutslipp. 70 prosent av utslippene i byene må kuttes, og det sier seg selv at Stavanger, som Norges fjerde største kommune, er nødt til å være med på den jobben. Det viser igjen i budsjettet, som kan sammenlignes med de forrige budsjettene, at vi har aldri investert så mye i å gjøre kommunen grønnere, i å verne om vårt miljø og i å kutte våre utslipp av klimagasser, sier gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne, Daria Maria Johnsen, til RA.

I dag la flertallspartiene fram handlings- og økonomiplanen for de fire neste årene i Stavanger kommune. Gjennom flere budsjettlekkasjer har Ap, Sp, MDG, SV, FNB og Rødt gjort det klart at de ønsker å prioritere barn, unge og barnefamilier, men klimasatsingen er sterk. Over en halv milliard kroner til sammen er satt av til ulike miljøtiltak.

– Vår egen klimaavdeling skal blant annet styrkes med flere stillinger, slik at vi har flere fagpersoner som kan være med og gi oss vedig gode innspill på å nå målene våre. For å få til å kutte 80 prosent av miljøutslippene innen 2030, vil klimabudsjettets regnskap være det viktigste verktøyet, som Oslo også bruker. Vi vil årlig, kanskje til og med hvert kvartal, få en oversikt over hvor er det vi kan kutte, og hvilke tiltak som ikke fungerer, og hvilke som passer bra. Målene er ambisiøse, men viktige, sier Johnsen.

LES OGSÅ: Pusser opp skoler – kutter kirkebygg

– Det skal være trygt

Flertallspartiene ønsker flere bilfrie gater både i sentrum og i kommunedelene der det er veldig mange gater. Grunnen til det er fordi det er mer klimavennlig, tryggere og vil gi økt trivsel.

– Det skal være trygt for alle å gå og sykle i kommunen, og i områder som Storhaug og Våland er det mange gater og mange biler. Innbyggerne selv har gitt beskjed om at de ønsker flere soner hvor de kan ha lekeplasser og eventuelt enveiskjørt, sier gruppelederen.

– Det handler om sikkerhet, trivsel, trygghet, bymiljø, og klima, legger hun til.

Flertallspartiene ønsker å innføre en klimaavgift. Nøyaktig hvor mye den vil være på er ennå ikke avgjort, men den vil ramme cruisenæringen ettersom den er en av verstingene hva gjelder utslipp.

– De båtene som slipper ut mest må betale mest, og de båtene som slipper ut minst vil betale minst, sier Johnsen.

I tillegg ønsker de å få skipene ut av Vågen slik at de ikke bidrar til dårlig luft og støy.

– Igjen skal båtene prioriteres etter de mest miljøvennlige båtene, samtidig som det skal reduseres antall anløp, sier hun.

–  Dette skal skje i løpet av perioden, det er et mål for samarbeidspartiene, forsikrer hun.

Mer fra Dagsavisen