Stavanger

Stavanger Taxi kastet styret etter intern strid

Styreleder Trond Ramsland og resten av styret i Stavanger Taxi måtte gå.

Tirsdag ble styreleder Trond Ramsland og resten av styret i Stavanger Taxi kastet under en ekstraordinær generalforsamling etter en underskriftskampanje blant de 192 aksjonærene. Takster og uenighet om bruken av reserveløyver er hovedingrediensene i internstriden.

– Vi ble kastet fordi vi ville redusere minstetaksten dramatisk, for å få tilbake privatmarkedet. Stavanger taxi har mistet mange privatkunder. Vi ville ta grep for å vinne dem tilbake, sier Ramsland til RA.

LES OGSÅ: Frp-duo vil la alle kjøre taxibil

Maktkampen handler også om reserveløyver. Det tidligere styret ønsket å bevare grunnutkallet til reserveløyvene, slik at taxisentralen kan kalle ut reservebilene ved behov på travle dager.

– Når noen er tildelt løyver, så kan man ikke sette timene til null. Reservebilene har ikke kjørt i år. Dette betyr at vi ikke har drosjebiler i beredskap når det er travelt. Det merker vi allerede i helgene og enkelte morgener. Vi kan ikke hoste opp 40 sjåfører. Vi må ha en beredskap overfor publikum, sier Ramsland.

– Gjorde det vi ble pålagt

I september vedtok samferdselspolitikerne å kutte antall taxiløyver med 15 prosent, 75 løyver. Men man opprettholdt 20 prosent reserveløyver. Generalforsamlingen i Stavanger Taxi påla styret å sette reservebruken på null timer i uken, ifølge Ramsland.

– Det er lovlig å nullsette reserveløyvebruken midlertidig, ikke permanent. Generalforsamlingen ønsket et vedtak om et permanent reservestopp. Vi, styret, gjorde som generalforsamlingen ba om. Da samferdselskontoret tok kontakt med meg og spurte om vedtaket var permanent, måtte jeg si ja. Styret ba myndighetene om å bestemme et minsteutkall som sikret økonomisk forsvarlig drift samtidig som dette vil gjøre at beredskapen blir opprettholdt. Dette resulterte i at de største motstanderne fikk nok underskrifter, som er ti prosent, til å kaste oss, forklarer Ramsland, som synes det er bittert å måtte gå før den ordinære generalforsamlingen i april.

LES OGSÅ: Verken Ap, V eller H støtter Frps taxifrislipp

– Et styre bør få ett år til å jobbe, og slippe tøys, som det har vært mye av. Den interne maktkampen er negativ for organisasjonen. Det splitter arbeidsmiljøet. Drosjeeierne er delt på midten.

Ny styreleder: – Drosjeeierne må ivaretas

Leif Harald Rye, ny styreleder i Stavanger Taxi, mener det gamle styret ikke gjorde nok.

Fredag konstitueres det nye styret i Stavanger Taxi. Leif Harald Rye er ny styreleder. Han vil ikke gå i dybden i den interne striden, men bekrefter at det er uenighet om spesielt reservedrosjene.

– Det er altfor få turer. Vi har 200 drosjeeiere med hovedløyve som må ivaretas. Dessverre går det utover drosjeeierne med reserveløyver, sier Rye.

40 reservesjåfører er nå uten arbeid. De aller fleste eller alle disse har nå jobb på ordinære drosjeløyver. Rye sier han ikke er imot reserveløyver, men at det ikke er behov for dette nå.

– Med 200 drosjeeiere vil det alltid være uenigheter, men styret har ikke gjort nok for drosjeeierne sine hovedløyver. De har ikke vært villige til å minke kjøretiden for reserveløyver tidligere heller. Vi kunne ikke vente til den ordinære generalforsamlingen, sier Rye.

Mer fra Dagsavisen