Nyheter

Stavanger-skolen: Jentene er vinnerne

Konklusjoner i ny rapport: Jenter gjør det best i Stavanger-skolen. Foreldres bakgrunn slår ut. Andelen spesialundervisning er høy.

Skolesjefen legger på bordet en rapport til Kommunalstyret for oppvekst 12. september. Rapporten viser at én av ti elever får spesialundervisning, og to av tre av dem er gutter.

– Vi ønsker at alle elever får tilbud i ordinær undervisning. Det vil likevel være er en gruppe elever som vil trenge og har krav på mer hjelp. Dette kan være på grunn av funksjonshemninger eller av andre årsaker, sier skolesjef Jørn Pedersen.

Ekstrahjelp

Stavanger har høyest andel elever med spesialundervisning av storbyene.

– Antallet er høyere i Stavanger, samtidig er ordinær undervisning styrket, og våre elever gis i snitt spesialundervisning over kortere tid.

Pedersen viser til KS-tall om pengebruken.

– Utgiftene til spesialundervisning i Stavanger er relativt lik andre storbyer, sier han.

To av tre med spesialundervisning er gutter. Karakterer for alle elever viser dessuten at jentene gjør det bedre.

– Gutters læringsresultater er en kjent utfordring, ikke bare i Stavanger, fastslår Pedersen.

Motivasjon og IT

Han har ingen enkel løsning.

– Kompetente lærere er det aller viktigste, men det vil jo også heve jentenes resultater. Høyt trykk på motivasjon er viktig. Arbeidsoppgaver som er relevante for gutter, samt innslag av varierte og praktiske oppgaver og større vekt på informasjonsteknologi, noe gutter ofte lar seg motivere av, sier Pedersen.

Sosial bakgrunn betyr mye, barn av akademikerforeldre gjør det i snitt bedre enn barn av foreldre uten høy utdanning.

– Vi har elever som ikke får samme muligheter som andre elever, fordi noen får langt bedre hjelp fra foreldre enn andre. Vi har et stykke å gå på sosial utjevning, sier Pedersen.

Han trekker fram bra karaktertall og meldinger om trivsel.

– Det gleder meg at vi er på et stabilt høyt nivå nasjonalt, både karakterer og nasjonale prøver, og elevene trives, sier skolesjefen.

Bekymret over sosiale forskjeller

Sosiale ulikheter i Stavanger-skolen bekymrer.

Flertallet i Stavanger-politikken la fra i år om fordelingen av penger til skolene, og det gis nå ikke like mye penger til morsmålsopplæring basert på levekårsutfordringer i enkelte bydeler.

– Meldinger vi får fra lærere er at budsjettene er veldig stramme. Det er spesielt bekymringsfullt for skoler i bydeler med levekårsutfordringer, sier Dag Mossige, Aps fraksjonsleder i kommunalstyret for oppvekst.

Han viser til at mindre språkopplæring går ut over læring hos flyktninger og andre utsatte grupper.

– Språk er alfa og omega, og er viktig for integreringen. Det vil bli enormt kostbart på sikt i form av sosiale forhold hvis vi ikke lykkes. Budsjettene er generelt for stramme, sier Mossige til RA.

Fakta om karakterer:

Resultater fra nasjonale prøver og standpunktkarakterer i Stavanger-skolen:

Jenters karakterer i norsk hovedmål ligger 0,5 prosent høyere enn guttenes. Avgangskarakterene ligger rett over gjennomsnittet nasjonalt.

I nasjonale prøver i regning ligger Stavanger-elever over landsgjennomsnittet, gutters resultat er 2 prosent over jentenes resultater.

Standpunktkarakterer i matematikk er stabile, mens eksamensresultatene har vist en positiv utvikling de tre siste årene.

Jentenes karakterer i matematikk ligger litt over guttenes karakteresultater.

Også i engelsk ligger avgangskarakterene til stavangerelevene noe over snittet nasjonalt. Det samme gjelder for de nasjonale prøveresultatene i engelsk på 5. og 8.trinn. Mens gutter oppnår gode resultater på de nasjonale prøvene i engelsk, får jentene bedre karakterresultater i faget.

Stavanger-elevenes gjennomsnittlige grunnskolepoengsum er høy. Jentenes gjennomsnittlige grunnskolepoengsum ligger 4 poeng over guttenes grunnskolepoeng.

Fakta om Stavanger-skolen:

I skoleåret 2017-18 hadde Stavanger 15.250 elever på 1.-10.trinn. 120 flere elever fikk undervisning, antall elever de siste fem skoleårene har økt med 665.

Det ble flere lærere, tilsvarende 24 hele stillinger, sammenlignet med året før. 1400 lærere var tilsatt høsten 2017.

77 prosent av lærerne er kvinner.

Av norske storbyer har Stavanger høyest andel elever som får spesialundervisning, 10 prosent.

Elevundersøkelsen viser få ulikheter mellom jenter og gutters opplevelse av læringsmiljøet.

Andelen elever som opplever mobbing fra medelever, gikk ned på 10. trinn, men økte
på 7. trinn skoleåret 2017-18. Under 2 prosent av elevene melder at de er utsatt for digital mobbing.

SSB-analyser av nasjonale prøver er og karakterresultater viser at sosial bakgrunn har stor betydning for elevers skolefaglige prestasjoner. Barn av foreldre med grunnskole som høyeste utdanning har i gjennomsnitt 12 grunnskolepoeng mindre enn barn av høyt utdannede foreldre.

97 prosent av Stavanger-elevene som avsluttet grunnskolen våren 2017, fortsatte i videregående opplæring. 87 prosent av de elevene som gikk ut av 10. klasse våren 2015, har fullført og bestått Vg1.

Kilde: Rapporten Stavangerskolen 2018 Kvalitets- og utviklingsmelding

Hele rapporten kan du lese her

Mer fra Dagsavisen