Sykkel

Stavanger MDG vil følge i Oslos «sykkelspor»

Stavanger MDG heier på alle som velger å bruke sykkel. De ønsker å få innført mange av de samme tiltakene som er blitt gjort i hovedstaden.

Stavanger Miljøpartiet De Grønne har plassert seg på den nye sykkelveien ved Mosvatnet for å heie på syklistene og gi dem en high-five.

– Vi heier på syklister og vi heier på alle som lar bilen stå, og som heller bruker miljøvennlig transport til å komme seg fram og tilbake til jobb, og som hjelper til med å kutte utslipp. Dessuten er det jo godt for folkehelsen, sier ordførerkandidat for Stavanger MDG, Daria Maria Johnsen.

Med seg har hun flere av partiets medlemmer, samt nasjonal talsperson for MDG og tidligere byråd i Oslo, Arild Hermstad.

– Syklistene har lenge fått altfor lite oppmerksomhet. Her ved Mosvatnet, er det jo en veldig fin sykkelvei, men det er mange steder både i Stavanger og i de andre byene hvor det ikke er trygt å sykle. Folk lar være å sykle fordi de føler seg utrygge. Det må vi gjøre noe med, sier Hermstad til RA.

I år skal de bygge 20 kilometer med sykkelvei i Oslo. Hermstad sier at det ikke er noe man får til hvis man ikke tør å utfordre bilistene til tider.

– Vi fjerner gateparkering, vi bruker selvfølgelig masse penger, stenger veier for biltrafikk eller gjør dem enveiskjørt slik at det blir plass til syklistene. Dette er ting vi må gjøre enkelte steder, for at det skal bli trygt å sykle.

Ser til Oslo

– Når det gjelder klimaplanen ser vi til Oslo. Der har de vedtatt at de skal bli en nullutslippsby innen 2030. Da snakker man ambisjoner. Vi ser til Oslo og ønsker at Stavanger skal følge etter. Da trenger vi et sterkt MDG i Stavanger som kan gjennomføre de samme tiltakene som de gjør i Oslo. Vi er garantisten for å oppnå målene vi har i klimaplanen i Stavanger, sier Johnsen.

Hun forklarer at det har blitt satset på sykkelvei i Stavanger, men at vi fremdeles mangler en sammenhengende og trygg sykkelvei som går gjennom hele kommunen.

– Vi må gjøre det lett å velge sykkel. Hvis folk føler seg utrygge og det er vanskelig å finne fram, da er det færre som velger å bruke sykkelen. Derfor heier vi på syklistene, og vi vil jobbe for dem.

Kontroversielt

Hermstad sier at hvis du spør partiene i Norge, så sier alle at de er for sykling. De er bare ikke villig til å gå inn i bystyresalen og kjempe for syklistene.

– Det var først da vi kom til makten i Oslo at det skjedde et taktskifte når det gjelder sykkel. Det må man jobbe for, og det kan være kontroversielt i starten, men oppfattes positivt til slutt, sier han.

Johnsen mener det handler om å gjøre plass til syklistene og menneskene generelt. Man må snu tankegangen om et bysentrum med bil, slik det alltid har vært.

Frp: Sykkelby nummer én

Ordførerkandidat for Stavanger Frp, Leif Arne Moi Nilsen, forklarer at det er enighet i bystyret om at det skal være en satsing på sykkel- og gangsti, noe som også innebærer trygge skoleveier.

– Flertallspartiene har satt av mye penger til dette i budsjettet. For meg er det aller viktigste å få trygge skoleveier, og da må vi også bedre gang- og sykkelstier. Det vil også føre til mindre trafikk, sier Moi Nilsen til RA.

Han sier at det allerede er flere gater som er gjort om slik at syklister har prioritet, og at flere gater vil stenges av fortløpende.

– Det er viktig med en sykkelsatsing og om fem år skal vi være sykkelby nummer én. Vi må bare passe på så vi ikke kveler sentrum. Derfor kan vi ikke stenge av Breigata og Kirkegata.

Mer fra Dagsavisen