Stavanger

Stavanger kommune taper millioner på elbiler

Styret i Stavanger parkering har vedtatt to ganger at elbilister må betale parkeringsavgift. Fra nyttår må elbilister betale gebyr, med mindre bystyret vedtar noe annet.

Atle Simonsen (Frp) er styreleder i Stavanger parkering, og sier styret har bestemt to ganger at de ønsker å ta betalt for elbilparkering.

– Vi ønsker å følge de nasjonale reglene som er vedtatt, og ikke innføre fritak for parkering, fordi vi ser at vi har et inntektstap på dette. Vi har informert kommunen om at vi ikke kommer til å foreslå et fritak, sier han til RA.

Transportøkonomisk institutt anslo i en rapport fra 2014 at Stavanger kommune taper mellom 6,2 og 8,9 millioner kroner på gratis elbilparkering. Tallene er basert på hva elbilistene selv mener de sparer på gratis parkering i løpet av et år.

– Alternativet for å tjene inn de pengene er at andre bilister må betale mer, sier Simonsen.

Ikke intensjonen

Daglig leder i Stavanger parkering, Christian Tønnevold, sier styret er klare i sin sak.

– Styret er helt klare på at de nasjonale forskriftene skal følges, og ønsker at elbilene skal betale for parkering, sier Tønnevold.

Styret har to ganger gått inn for elbilbetaling. Tønnevold sier begrunnelsen i stor grad er knyttet til problemene de opplever i sentrumskjernen.

– I dag bruker elbilene korttidsparkeringsplassene som gratisplass hele dagen. De opptar plasser som er viktige for handelsstanden i Stavanger sentrum, og det fungerer derfor ikke etter intensjonen. Vi er glad for at den situasjonen nå forhåpentligvis blir ryddet opp i, sier Tønnevold til RA.

Tapsprosjekt

Han legger til at også strøm til elbilene blir subsidiert, og at det i de nye forskriftene er krav om at seks prosent av parkeringsplassene tilbyr ladeplasser fra 1. januar.

– Det er ingen tvil om at Stavanger kommune taper penger på dette. Utbyttet i Stavanger parkering ville vært mye større dersom elbilistene hadde betalt, sier Tønnevold.

Rådmann Per Kristian Vareide sier at han kjenner til saken, men at han ikke ønsker å uttale seg konkret før Vegdirektoratet har sagt sitt, og saken eventuelt er klar til politisk behandling.

Viktig samfunnsoppdrag

– Jeg må se på det reelle innholdet før jeg vurderer om det er en sak, og når den eventuelt legges fram. Stavanger parkering forvalter dette, og en dialog med dem vil være viktig i en videre saksgang, sier Vareide.

Rådmannen er likevel positiv til at det nå er opp til hver enkelt kommune å bestemme om de ønsker å ta betalt eller ikke.

– Kommunen har et viktig samfunnsoppdrag i å tilrettelegge for mange ting, blant annet tilgjengelighet til byområder, og også med tanke på klima- og miljøspørsmål, sier rådmannen.

Mer fra Dagsavisen