Nyheter

Stavanger kommune ber om bomfritak for 17 husstander

Selv om han bor innenfor bomringen, risikerer Jannick S. Knudsen å betale bompenger når han kjører inn oppkjørselen sin langs Madlaveien. Nå håper kommunen at Statens vegvesen vil gi ham og enkelte naboer fritak fra nærmeste bom.

– Jeg synes at bompenger er noe av det mest sinnssyke som er funnet opp, sier Jannick Steinmeyer Knudsen til RA.

Protestene har vært mange mot bomringene som ble innført på Nord-Jæren 1. oktober i fjor. Bompenger rammer usosialt og urettferdig, argumenterer bommotstanderne.

Men noen rammes hardere enn andre, mener også Stavanger kommune.  De har derfor søkt Statens vegvesen om bomfritak for 17 husstander i Stavanger som de mener bør slippe å betale for nærmeste bom. Disse blir i dag tvunget til å kjøre gjennom en bomstasjon enten på vei ut av huset eller på vei hjem, til tross for at de de egentlig skulle ha sluppet avgiften. Holder man seg innenfor bomringer der en bor, skal man nemlig ikke betale bompenger.

Søknadene ble sendt inn i desember, og ligger nå på Vegvesenets bord.

Knudsen som bor langs Madlaveien på Vålandssiden ved Mosvatnet, er én av dem som kommunen burde fritas for avgift i nærmeste bom.

Han må punge ut dersom han skal kjøre den mest åpenbare veien til oppkjørselen sin. For å komme fra sentrum og hjem til tunet sitt må han kjøre langs Madlaveien, ta en U-sving i Tjensvollkrysset, for så å passere bomstasjonen i Madlaveien.

LES OGSÅ: Opplysninger om mer enn 500 bompengekunder på avveie

Lang omvei

Det finnes imidlertid et smutthull til hjemmet hans gjennom Bokkaskogen, men omveien er både lang, smal og kronglete.

– Jeg må kjøre gjennom flere boligkvartaler, noe som ikke er helt optimalt, sier han. Den samme situasjonen gjelder også en av hans nærmeste naboer.

På andre siden av Madlaveien, på Eiganessiden befinner det seg fire hus som ikke har andre alternativer i det hele tatt. Også disse er det søkt fritak for.

Situasjonen ble kommunen gjort oppmerksomme på i desember i fjor.

LES OGSÅ: Redd Barna refser bomaksjonister: – Ikke greit å kuppe andres kampanje

Tror på løsning

Madlaveien er en firefeltsvei med fysisk midtrabatt, der to felt er satt av til kollektivtrafikk. Langs strekningen er det også flere kryss.

«Med dagens løsning i Madlaveien må bilister fra/til boligene i Madlaveien 81, 87, 88, 88A, 89 og 90 kjøre gjennom bomstasjonen i Madlaveien enten ved utkjøring eller ved innkjøring. Av hensyn til trafikksikkerheten kan ikke midtrabatten fjernes slik at venstresving blir mulig», heter det i søknaden fra kommunen.

«De som bor langs Madlaveien på denne strekningen må betale bompenger uansett, både når de skal kjøre ut på offentlig vei og når de skal hjem igjen. Dette vurderes å være en urimelig og utilsiktet belastning for de berørte», skriver de.

Kommunen søker dessuten bomfritak for beboerne ved 11 adresser i Lagårdsveien. Disse har gatenummer 124, 126, 128, 129, 130, 131, 132, 133 ,134, 136, 138

Foreløpig har ikke kommunen mottatt en tilbakemelding fra Statens vegvesen, men  de er optimister.

– Vi mener at dette er innenfor det vi kan få fritak for, sier Hildegunn Hausken, avdelingssjef Byutvikling i Stavanger kommune, til RA.

Frode Myrhol i partiet Nei til mer bompenger. FNB 

Her i Madlaveien

Frode Myrhol i Nei til Mer Bompenger (FNB) håper på klarsignal fra Statens vegvesen. FOTO: CAROLINE T. GILJE

LES OGSÅ: Avinor fikk nei til bomfritak

Har kjempet for Lagårdsveien

Frode Myrhol i Nei til Mer Bompenger (FNB) er glad for at kommunen har tatt fatt i bomutfordringene for de aktuelle beboerne.

– Nå får vi bare håpe på et fritak fra Vegvesenet, sier Myrhol til RA.

Han har siden i sommer kjempet for en løsning for husstandene i Lagårdsveien som må betale bompenger selv om de bor innenfor bomringen.

Der er det en midtrabatt som er årsaken til at beboerne i en rekke hus langs veien må kjøre gjennom bomstasjonen i Lagårdsveien, uansett retning.  Også på motsatt side av Lagårdsveien, i Skjærabergveien må beboere betale bomavgift nært sitt eget hjem.

Myrhol var den som først gjorde kommunen oppmerksom på situasjonen. Like etter sommerferien tok han opp saken i Kommunalstyret for utvikling. Siden ble saken brakt videre av Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø i styringsgruppen for Bymiljøpakken.

LES OGSÅ: Rogalending skremmer med bomstasjon på Halloween

Stusser over søknad

Stavanger Aftenblad, som først omtalte beboernes situasjon i sommer, kunne i november melde at administrasjonen var i ferd med å legge siste hånd på søknaden om fritak for dem som er rammet.

Siden den gang har beboere i Madlaveien kontaktet kommunen med en tilsvarende problemstilling.

Situasjonen i Madlaveien var ukjent for Myrhol da RA kontaktet ham, men han er glad for at kommunen ønsker en endring også for dem.

– Dersom Vegvesenet innvilger søknadene, mener jeg beboerne bør få tilbakebetalt bompengeutgiftene. Hvis Vegvesenet sier nei, må vi finne andre løsninger, for eksempel få på plass en rundkjøring slik at beboerne slipper å betale for nærmeste bom, sier han.

Myrhol stusser imidlertid over at kommunen ønsker bomfritak for boligene på Vålandssiden langs Madlaveien.

– Der har jo beboerne en mulighet til å kjøre gratis, og da burde alle innbyggerne få samme tilbudet. Samtidig er jeg glad for alle som får fritak, så jeg skal ikke klage på det, men alle bør behandles likt, sier Myrhol.

LES OGSÅ: Ber om bomfritak for hele menigheten på Kampen (RA+)

Ikke sikkert at de får fritak

Iqbal Mohammad, ingeniør i Stavanger kommune, sier til RA at de ikke var klar over smutthullet for de to boligene ved Madlaveien på Vålandssiden.

– Men ja, jeg ser nå at de har en mulighet til å kjøre gjennom kvartalene slik at de kommer til en direkte avkjørsel inn på Madlaveien. Da er det ikke sikkert at de får fritak likevel. Det er kun de boligene som har et reelt behov som vil kunne få det, sier Mohammad.

Han kan imidlertid opplyse at det aktuelle smutthullet er en vei som er regulert stengt i krysset ved Madlaveien, selv om den per dags dato er åpen.

Dersom stengingen realiseres, vil det likevel kunne bli en mulighet for bompengefritak for de to boligene. Mohammad vil uansett ikke anbefale beboere å bruke den alternative ruten gjennom boligfeltet.

– Dette av hensyn til myke trafikanter, sier han.

Det lyktes ikke RA å få en kommentar fra Statens vegvesen på onsdag.

LES OGSÅ: Eiendomsmeglere frister kjøpere med avstand til bommen (RA+)

Mer fra Dagsavisen