Nyheter

Stavanger byggdrift droppet politiattester i seks år

I seks år har det kommunale foretaket Stavanger byggdrift latt være å innhente politiattester for renholdere og vaktmestre i skoler og barnehager, selv om kommunen krever det.

Bilde 1 av 2

– Vi har følt at kravet til politiattest har sklidd litt ut, sier Olav Stredet, forvaltningsleder i Stavanger Eiendom, til RA.

Politiattest er i dag et lovpålagt krav til alle som skal jobbe fast eller midlertidig i en barnehage eller skole. I Stavanger kommune stilles dette kravet også til renholdere og andre lignende fagarbeidere. Dette har kommunen hjemmel til å kunne forlange, blant annet i forskrift om politiattest i barnehager.

Tanken bak loven er å beskytte barna mot personer som har seksuelle overgrep på vandelen.

340 ansatte

De seks siste årene har imidlertid ingen renholdere, vaktmestere og andre lignende fagarbeidere blitt spurt om vandelsattest ved ansettelse i det kommunale foretaket Stavanger byggdrift.

Foretaket er blant kommunens største leverandører av renholdstjenester i skoler og barnehager, og har til sammen 340 ansatte som utfører arbeid i disse institusjonene.

Det er foretaket som står for ansettelser og som har personalansvaret for denne gruppen. Arbeidsoppdragene får de fra kommunen gjennom Stavanger Eiendom, som er en egen fagavdeling i kommunen og som forvalter kommunens bygg.

Tok grep

– Å kreve politiattest for denne gruppen mener vi er et krav etter loven, og i alle år har vi trodd at Stavanger drift gjorde dette. Men under et av våre månedlige samarbeidsmøter med dem i mars, kom det fram at dette ikke er tilfellet, sier Stredet, som forteller at de raskt tok grep.

Stavanger byggdrift må nå sørge for at samtlige 340 ansatte framviser nye attester. Arbeidet med innhentingen startet foretaket med i juni og vil fortsette etter sommeren.

Kjent med kravet

Men i hvilket ledd har det sviktet når det kan gå seks år uten at politiattester er blitt framlagt? I Stavanger byggdrift har de hele tiden visst om kommunens krav. De er imidlertid blitt forhindret i å kreve attester fra sine ansatte, ifølge Kjetil Berg, daglig leder i Stavanger byggdrift KF.

I flere år innhentet de nemlig politiattester i tråd med kommunens krav.

Men i 2012 satt politiet foten ned for utstedelsene. Begrunnelsen var at de så på foretaket som «en for generell virksomhet som utfører oppgaver i skoler/barnehager av en karakter som ikke innebærer primæroppgaver i forhold til barn», heter det i et av avslagsbrevene fra Sør-Vest politidistrikt, som da var ansvarlig for å utstede attester.

Ifølge Berg sørget foretaket for å opplyse Stavanger Eiendom om avslagene i 2012. Siden den gang har ikke dette vært et tema, inntil Stavanger Eiendom satt det på agendaen igjen i mars i år.

Berg påpeker at Stavanger byggdrift siden 2012 har forholdt seg til politiets avslag. De har også tolket loven dit hen at det er kommunen som kan kreve politiattester av sine leverandører, ikke byggdrift. Etter innskjerpingen fra Stavanger Eiendom i mars i år, tok de imidlertid kontakt med politiet igjen, og fikk ja til attester nå vil bli utstedt.

Politiet stiller seg undrende

Men dette kunne de trolig fått langt tidligere. Politiinspektør Leif Ole Topnes i Sør-Vest politidistrikt stiller seg undrende til at Stavanger byggdrift har støttet seg til et seks år gammelt avslag fra dem.

Allerede i 2013 åpnet nemlig politiet opp for å utstede attester til et annet eksternt renholdsfirma som leverer tjenester til skoler i kommunen. Det skjedde etter at daværende skolesjef i Stavanger klaget inn politiets avslag.

– Dette burde kommunen ha formidlet internt til Stavanger byggdrift, mener Topnes, som påpeker at Stavanger byggdrift uansett kunne ha klagd inn avslagene i 2012 til Politidirektoratet, men dette ble aldri gjort, ifølge ham.

Siden 2014 har ansvaret for å utstede attester dessuten ikke ligget hos politiet i Sørvest, men er blitt samlet hos Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester i Vardø.

– Skjerpet praksis

Mangler Stavanger Eiendom rutiner for å påse at leverandørene deres følger opp kommunens krav til politiattest?

Olav Stredet i Stavanger Eiendom svarer nei på spørsmålet fra RA, og viser til praksisen de har med månedlige samarbeidsmøter med Stavanger byggdrift. Hvorfor temaet politiattest likevel ikke er blitt satt på agendaen av dem før nå, kjenner han ikke til.

– Men vi tok straks grep da vi fikk disse opplysningene i vår og skjerpet praksisen, sier Stredet.

Når det gjelder andre eksterne leverandører av renholdstjenester til skolene og barnehagene, er kravet til politiattest blitt overholdt ifølge ham. Der er kravet blitt tydelig kommunisert i offentlige anbud.

Ukjent for skolesjefen

Skolesjef Jørn Pedersen i Stavanger kommune var ikke klar over at renholdere ved skoler i Stavanger har gått uten politiattest i seks år.

– Det er nødvendig å innhente politiattest for alle som har jevnlig arbeidsoppgaver på skoler, både med tanke på sikkerheten til barn og unge, og fordi det er et lovkrav, sier han og viser til opplæringslovens paragraf 10–9.
For ansatte på skolene er det etablert rutiner for å kontrollere at ansatte har framvist politiattest, opplyser Pedersen.

– Vi må kunne forvente at også ansatte i eksterne firmaer eller andre fagavdelinger i kommunen kan dokumentere at de oppfyller ulike krav til ansettelse. Det er oppdragsgiver som må påse dette. Stavanger Eiendom har dermed et ansvar på vegne av kommunen for å undersøke om deres ansatte oppfyller krav til å arbeide på skoler, noe jeg oppfatter at de tar konsekvensen av ved nå å innhente politiattest, sier han, og legger til:

– Jeg vil for vår del be om å få status i saken etter sommerferien.

Mer fra Dagsavisen