Stavanger

Statsråden og Avinor-sjefen flyr Norges første elfly

Om et halvt år letter Norges første elfly fra Sola. Ved spakene: Avinor-sjef Dag Falk-Petersen. Spent passasjer: Ketil Solvik-Olsen.

Fredag formiddag slapp Avinor nyheten om at selskapet går til innkjøp av Norges første elektrisk drevne fly, et Alpha Electro G2. Avinor har gått til innkjøp av flyet for å teste ut drift av elektrisk fly. Det er leveringsklart sommeren 2018.

– Kostnadene for testprosjektet, inkludert flyet, er på rundt 2,5 millioner kroner over et par års tid. Vi får testet ut lading, rekkevidde, karakteristikk (flyets klatreevne m.m.) og støy i og utenfor kabinen, sier Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen til RA.

Alpha Electro G2 er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon, og Avinor starter altså i ytterst liten skala. Samtidig er konsernsjefen ikke i tvil om at elfly er framtiden, og at det kan komme relativt raskt.

– Jeg vil anslå at det første elektriske flyet i ordinær drift kan lette fra Sola i 2025. Innen 2030 vil nok de første kommersielle passasjerfly ta av fra Stavanger lufthavn til Oslo, Bergen og København, sier Falk-Petersen.

– Rimeligere å fly

Han mener forbrukerne vil bli vinnere på sikt.

– Med elfly endres luftfartsbransjens miljøkonsekvenser betydelig. Det vil også kunne bli rimeligere å fly, da driftsutgiftene for flere flymodeller er betydelig lavere, noe som også vil merkes på billettprisene, sier konsernsjefen.

Han peker på at allerede med dagens teknologi er det mulig å fly de 107 nautiske milene fra Bodø til Sandnessjøen på 31 minutter med motorer produsert av Siemens og med to tonn tunge batterier. Rekkevidde er naturligvis en begrensning, men konsernsjefen peker på at et 19 seters fly allerede nå i teorien kunne ha operert i småflyplassnettet i Finnmark.

– Kostnadene kan bli halvert, nesten bare 40 prosent av det det koster å drive en flymaskin i dag, sier Falk-Petersen.

Flyr over Jæren

Falk-Petersen, som altså også er sertifisert som flyger, har lovet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en tur over Jæren i mai eller juni 2018.

– Det er noe uvant med tanken på å fly i et elektrisk drevet fly. Jeg vil være spent, men ikke skremt, sier samferdselsministeren til RA.

Han har allerede en testtime i fly bak seg.

– Jeg fikk prøve både å lette og lande, en fantastisk frihetsfølelse, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren er Avinors generalforsamling, og stiller seg bak prosjektet i sterk tro på at elfly er framtiden.

– Det er en rivende positiv utvikling innen miljøvennlig transportteknologi. Batteridrift endrer skipsfart og veitransport. Det er utrolig spennende når vi også kan bidra til å lede vei innen miljøvennlig luftfart. Med innførselen av Norges første elfly skal vi få demonstrert at dette ikke er fjern framtidsvisjon, men en realitet innen få år, sier Solvik-Olsen.

Han peker på at elfly naturlig nok vil spare miljøet.

– Kapitalkostnadene blir store i starten, men på sikt kan driftskostnadene komme ned i halvparten av dagens fly. Dessuten krever elfly kortere rullebaner, sier Solvik-Olsen.

Mer fra Dagsavisen