Flagget heises på halv stang ved Bergen lufthavn, Flesland, etter at et helikopter styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag. Foto: Emil Breistein / NTB scanpix

Statoil: – Dypt tragisk og uforståelig

Statoil stiller seg foreløpig uforstående til helikopterulykken som tok 13 liv fredag. Ulykken er av de verste i sitt slag i norsk oljeindustris historie.

Rogalandsavis

– En hel industri står sammen i sorgen med dem som har mistet sine kjære, sier en sorgfull konserndirektør for norsk sokkel i Statoil, Arne Sigve Nylund, fredag kveld.

Statoil ble varslet om ulykken klokken 12.20, og oljeselskapet mobiliserte umiddelbart sin beredskapsdivisjon.

– 13 mennesker var om bord. Dessverre ser det ut til at alle er omkommet. Vi har mistet gode kolleger og venner. Jeg vil ikke gå inn på detaljer rundt hvem de var. Nå tenker vi mest av alt på alle dem som har mistet sine kjære, sier Nylund til NTB.

LES OGSÅ: 11 omkomne funnet etter helikopterstyrten

– Våre kolleger

Han bekreftet at det var to piloter og elleve passasjerer om bord på vei fra Gullfaks B.

– Passasjerene var ansatt i ulike selskaper, men alle var på jobb for Statoil og er våre kolleger, sa Nylund.

Statoil sendte et helikopter med krisepersonell til Gullfaks B-plattformen, der produksjonen ble stengt ned inntil videre, slik at de ansatte kunne få ro til å ta innover seg tragedien og det som hadde skjedd.

Det er dessuten opprettet et pårørendesenter i Bergen.

Begge steder stiller selskapet til disposisjon kvalifisert personer som pårørende og ansatte kan prate med.

LES OGSÅ: Elleve nordmenn, en italiener og en brite i helikopteret

Granskes

Statoil vet foreløpig lite om forholdene på ulykkestidspunktet og ønsker ikke å se tragedien i sammenheng med tidligere ulykker og hendelser:

– Generelt har vi et høyt sikkerhetsnivå, og det har blitt bedre år for år. Vi har gode ressurser internt hos oss, folk som har flyoperativ bakgrunn og som jobber tett mot helikopteroperatørene, og vi har et høyt sikkerhetsnivå. Det som har skjedd i dag, er selvfølgelig uforståelig. Vi får komme tilbake til årsaksforholdene gjennom den granskningen som Havarikommisjonen skal gjennomføre. Vi vil stille til disposisjon de ressursene som er nødvendige for denne granskningen. Vi vil også iverksette vår egen interne gransking for å sikre at vi lærer maksimalt av det som er skjedd, for å hindre at det skjer igjen, sier Nylund.