Allerede før salget offisielt åpnet onsdag klokken 12.00 hadde flere hundre sikret seg plasser til gjensynet med øverste nivå i norsk fotball. Feberen har definitivt ikke lagt seg etter opprykksfesten søndag.
Da RA var innom ble det både forlenget fra eksisterende sesongkortholdere – samtidig som helt nye kom til.
– Vi måtte bare komme i gang. Det kom inn masse henvendelser rett etter kampen søndag. Så da bestemte vi oss for å kaste oss rundt og bestille inn det nødvendige, sier han.
Rekordtidlig start
Bjørnø erkjenner at de nok aldri har kommet i gang så tidlig som dette med salget av sesongkort. Men med mailboksen stadig fullere av henvendelser var det lite å lure på.
Klubben solgte rundt 5500 sesongkort i år. Det er et naturlig mål å se mot 6500 solgte kommende sesong.
– Klarer vi det tallet skal vi være veldig godt fornøyde, sier Bjørnø.
Daglig leder Eirik W. Henningsen fortalte mandag til RA at klubben har budsjettert med økning på tilskuere i år. De økte tilskuersnittet med 7,04 prosent i 2018 – og er den eneste klubben siden 2012 som har klart det etter nedrykk.
LES OGSÅ: Hadde publikumsvekst tross nedrykk
– Så håper vi på ytterligere vekst i 2019. Etter den fantastiske opplevelsen søndag har vi tro på at det kan gå. Det er lagt inn ytterligere økning på inntektsposten for publikum. Vi håper å ta inn 7,5 millioner på publikum, sa han.
Prisene går naturlig nok også noe opp igjen. Disse ble justert kraftig ned etter nedrykket.
– Så kjører vi på med et tilbud om ganske kraftig reduserte priser den første uken av salget til de som var med oss ned i Obos-ligaen denne sesongen for å belønne dem, sier Bjørnø.
Han minner også om det åpenbare.
– Utgiftene til Viking går også opp ved spill i Eliteserien kontra Obos-ligaen.
Fikk opprykk
Selv fikk han også oppgradert sin stilling i klubben dagen etter opprykket. Bjørnø er nå ny leder for privatmarked i markedsavdelingen til Viking. Han skal fortsatt ha en portefølje med bedriftskunder, men vil være mannen med ansvaret for salg av billetter, sesongkort og kamparrangementene i framtiden.
Vikings sesongkort er delt opp i kategorier etter pris og kvalitet på plassene. Systemet er lagt opp litt som flyselskapenes belønningssystemer. Betaler du mye skal du også få mer igjen.
Samtidig skal det være mulig også å se Viking for en svært billig penge. Prinsippet skal ikke endres på, men det er innført en ny kategori kommende sesong.
Viking håper også å utvikle kampkonseptet ytterligere.
LES OGSÅ: Halgunset uheldig på Viking-trening