Sport

Viking må reforhandle 80 prosent av markedsavtalene

Over 80 prosent av sponsoravtalene i Viking må reforhandles til 2021-sesongen. Dette gjelder også flere av de største. Oppgaven må Børge Moi Nilsen og co. utføre i en pandemi. Timingen krever definitivt en god og klar plan.

Følg RA Sporten på Facebook!

– Vi er i gang med å se på innsalget mot 2021-sesongen nå ut ifra de forskjellige scenarioene. Planen er at vi skal presentere med disse styret og ledelsen om et par uker, sier Moi Nilsen til RA.

Han peker på at spekteret over potensielle scenarioer er vidt. Det kan strekke seg fra dagens situasjon – hvor kun 200 tilskuere er lov på kamp – til en normalsituasjon uten restriksjoner på antallet publikummere.

Midt mellom her ligger et scenario hvor klubben kanskje kan få ta inn 2000–3000 tilskuere.

Regjeringens beslutninger om antall tilskuere spiller samtidig ikke bare inn på klubbens publikumsinntekter.
De spiller enda tyngre inn mot et sponsormarked som utgjør en mye større del av klubbens totale inntektsbilde.

Å selge inn en fotballklubb som knapt får ha tilskuere på kampene er selvsagt en svært krevende øvelse.

– Men vi må ha en plan for dette. Sponsorene må også på en helt annen måte enn nå vite hva de kjøper og hva de får igjen, sier Moi Nilsen.

At jobben som skal gjøres de neste månedene er formidabel behøver ingen å lure på.
Da hjelper det heller ikke at tallet på avtaler som skal fornyes er høyere enn vanlig.

LES OGSÅ: Viking-talentet stråler i Bergen

80 prosent går ut

I normale år løper rundt 30–35 prosent av avtalene til Viking også for kommende sesong. I år er tallet lavere. Det handler blant annet om at det ble færre nysalg da pandemien satte inn i vår.

– Til neste sesong må vi reforhandle over 80 prosent av markedsavtalene våre. Det gjelder også en del av de virkelig store – deriblant SR-Bank, opplyser salgssjefen.

Klubbens aller største avtale er med Lyse. Denne løper også for 2021-sesongen – etter at Lyse benyttet seg av en opsjon i avtalen som ga to nye år med samme betingelser.

Viking vil i 2020 klare seg ganske så greit økonomisk dersom alle støttepakkene slår til som ventet. Hovedgrunnene til det er at 43,5 millioner kroner av budsjetterte markedsinntekter på 45 millioner var på plass før korona slo til i mars.

Den andre hovedgrunnen er at svært få av de rundt 5500 som hadde sikret seg sesongkort har krevd refusjon.

– Vi bommer nok med rundt halvannen million på markedsbudsjettet. Det dreier seg om bedrifter som fikk vanskeligheter og de siste avtalene som vi ikke fikk i havn. Det store spørsmålet er hva som skjer kommende sesong om sponsorer og sesongkortholdere møter samme scenario som nå, sier en Moi Nilsen.

Pakker ingenting inn

Han ser ingen grunn til å pakke virkeligheten inn.

– Det er helt jævlig. Vi er i prinsippet nedstengte med 200 på kamp. Så er situasjonen straks en helt annen om vi bare får ta inn et par tusen på kampene. Da kan vi gi et helt annet tilbud både til sponsorer og sesongkortholdere.

De to henger selvsagt sammen. Å selge Viking med kun 200 på kampene er selvsagt enormt vanskelig.

Konsekvenser blir det uansett. Nå er spørsmålet mest om hvor store disse vil bli.

– Det er derfor vi også jobber hardt og mye med scenarioene nå.

Moi Nilsen ser ikke bort fra at det kan bli status quo i starten av sesongen og full åpning etter hvert.

– Så er det jo ikke sikkert at det blir noe worst case-scenario. Vaksinen kan komme og da vil folk lengte etter store folkemengder og fotball. Da kan vi få et kanonår i 2021.

Selv om Viking går mot et svært usikkert 2021 på marked er det heller ikke helt mørkt.

– Jeg har akkurat vært i møte med en sponsor som vil forlenge og utvide avtalen for 2021, skyter Lars-Peder Nagel inn.

Klubbens nyansatte leder for forretningsutvikling stikker hodet inn på kontoret til sin gamle Oilers-kollega Moi Nilsen – og smiler forsiktig.

Alt er ikke umulig, men at 2021 høyst sannsynlig vil kreve en jobb helt utenom det vanlige fra markedsgjengen i Jåttåvågen er det liten tvil om.

Mer fra Dagsavisen