Sykkel

Frisk bris for stjernene

Sportsdirektør Morten Hegreberg har ekstra tro på sine Team Østerhus Ridley-rytterne i dagens Rogaland Grand Prix. Vinden på Jæren kan gi de lokale rytterne en fordel i dagens ritt som pågår nå.

Bilde 1 av 7

RA fikk bli med i følgebilen til sportsdirektør Morten Hegreberg onsdag da Team Østerhus Ridley kjørte gjennom løypen for å skaffe seg skikkelig hjemmebanefordel før helgens møte med de internasjonale sykkelstjernene.

Den tidligere utenlandsproffen har plukket ut de fem mest kritiske punktene i den 167 kilometer lange løypen.

Selv om syklistene må langt nedover Høg-Jæren er det inne i Stavanger sentrum at avgjørelsen fort kan falle ifølge Hegreberg. Det skal kjøres fem runder inne i sentrum og Løvdahlssvingen, opp mot Lendeparken, kan bli svært kritisk.

- Spesielt den første av fem turer opp denne bakken kan avgjøre hele rittet. Et utrolig utslagsgivende område som er viktig å ha syklet. Her klinker våre ryttere til om de får en sjanse. Stigningen opp mot Misjonshøgskolen er beintøff. Her blir det fort meter, sier Hegreberg til RA.

- Når vi kommer hit etter 150 kilometer vil folk virkelig kjenne det i beina. Det er et teknisk krevende parti og glatt om det blir regn, sier rytter Frans-Leonard Markasgard - som har store ambisjoner denne helgen.

Spurten flyttet Om det fortsatt er ryttere som er samlet etter denne bakken blir det et rent spurtoppgjør. I år er spurten flyttet til Skagenkaien med mål i oppoverbakken mot Torget.

- En internasjonalt sett ganske vanlig spurt. Men følg med på hvordan rytterne posisjonerer seg. Den som skal vinne bør ha bestemt seg før Skagen Brygge Hotell. Og vedkommende bør velge rett spor. Det vil være i venstre side av veien, sier Hegreberg.

Samtidig er det slett ikke sikkert det blir noen spurt på søndag.

Det er på forhånd meldt regnvær og ti sekundmeter vind fra sør. Dette er forhold utlendingene ikke liker særlig godt. Spesielt ettersom vinden vil komme som sidevind i flere av løypens mest kritiske partier.

- Limavannet er også et kritisk punkt. Jeg ser for meg at dette er den første sjansen til å støte. Det er tidlig, men du vet aldri. De første prøvde seg allerede her i fjor, sier Hegreberg.

Han ser også for seg at løypens lengste bakke blir et yndet sted å prøve for de mest spreke «fjellapene».

- Oltedalsbakken er 3000 meter lang og bratt. Her vil nok noen prøve å stikke. Men de kan fort bli kjørt inn etter hvert. Det er tidlig i løpet. Dette er også en utmerket plass for publikum med god oversikt, sier sportsdirektøren.

Snittfart på 44-45 km/t Rytterne vil, noe avhengig av vindforholdene, holde en snittfart på rundt 44-45 kilometer i timen. For å holde trykket oppe gjelder det å kjøre som et lag.

Østerhus Ridley-syklistene er stort sett lokale. De er godt vant med å kjøre i sidevind.

For å få maksimalt ut av dette er det smart å sitte sammen som et lag. Da kan de kjøre i vifteformasjon for å absorbere vinden.

- Både på Karlsbu, og når vi kommer til åpent landskap langs Orrevatnet, vil det være ekstremt viktig å jobbe sammen. Holder værmeldingen vil det bli sidevind. Her kan feltet sprekke veldig, sier Hegreberg.

Frans-Leonard Markaskard, som ble nummer 13 i fjor liker løypen.

- Den er veldig todelt. I den lange løypen blir det fort mye sidevind langs Jæren. Der vil feltet sprekke. Så blir det gateritt i rundene inne i Stavanger. En tung avslutning som gjør folk sløve. Her gjelder det å henge med langt framme.

Og hvem vinner til slutt?

Hegreberg tror ikke det blir verdensstjernen Petacchi. Han ser ikke bort fra at en av hans egne kan klare det.

- Jeg sliter med å peke ut én. Det er mange som kan vinne. Vårt drømmescenario er at én av våre ryttere kommer til målområdet alene. Kanskje Fredrik Strand Galta? Men vi har også folk som kan ta en spurt, sier Hegreberg.

Mer fra Dagsavisen