Sport

Sjekk hvor mye Viking øker markedsbudsjettet med suksessen

Det koker igjen rundt Viking. Det merker også salgssjef Børge Moi Nilsen og innsalget til 2020 har allerede startet.

Følg RA Sporten på Facebook!

Viking har levert varene på banen denne sesongen – langt over hva de fleste forventet seg. Det gir positive og selvforsterkende synergieffekter.

Salgssjef Børge Moi Nilsen i Viking merker det svært godt. Klubbens markedsavdeling smir selvsagt mens jernet er varmt.

2020-budsjettene er fortsatt ikke styrevedtatt, men innsalget til neste sesong er allerede i gang i Jåttåvågen.

– Rekordtidlig?

– Nei, det er ikke det, sier en smilende Moi Nilsen.

Selv om han ofte gjør akkurat det har han veldig gode grunnet til å gjøre det nå.

LES OGSÅ: Så mye tjener Viking på cupeventyret

46 millioner i år

Vikings markedsinntekter går kraftig opp denne sesongen. Neste år vil de enda mer opp. Nå nærmer klubben seg igjen tall over 50 millioner kroner – noe som var normalen i en årrekke etter at stadion ble bygget i 2004.

Moi Nilsen forteller at de i år fort vil ende på rundt 46 millioner i markedsinntekter. Det er en saftig oppgang fra de 37,3 millionene årsrapporten for opprykksåret 2018 viser. Tallet kan også bli enda høyere om Viking vinner cupen. En del av sponsorkontraktene vil gi bonusutbetalinger for gull.

– Samtidig er det ikke så mange av de avtalene som vi ønsker som har slike utbetalinger innbakt. Klubben har ikke vært i posisjon til å ta det med de siste årene, sier Moi Nilsen – og fortsetter:

– Vi merker veldig godt den positive utviklingen etter det som har skjedd de siste to årene i sponsormarkedet, slår han fast.

For en selger er toppen av luksus selvsagt tider hvor kunden kommer til dem. Med cupfeberen er det faktisk litt der Viking er nå. Allerede nå er VIP-seksjonene i ferd med å bli fulle til neste sesong. Kun to av boksene står ledige.

– Det er firma som kommer til oss nå og gir beskjed om at de vil inn. Nesten daglig er det interessenter som henvender seg om priser.

Så er det også langt rimeligere å komme seg inn i Viking som sponsor nå enn det var i gullalderen hvor pengene «fløt fritt» i Jåttåvågen.

For et par år siden tok klubben et markert grep i forhold til prisene. Det har gitt et sponsornettverk på over 200 bedrifter og en pågående konkurranse med naboen Oilers om å ha det største nettverket i landet.

Samtidig er det liten tvil om at Viking som merkenavn er i særstilling når det drar seg til med suksess. En cupfinale nå er som bensin på bålet. Oslo-helgen i desember vil selvsagt skape grobunn og samhold – også i forhold til å gjøre forretninger med hverandre.

– Vi har selvsagt en litt godhjertet krig med vår nabo gående om å være størst i Norge, sier Moi Nilsen – som kom tilbake til Viking fra nettopp Oilers etter nedrykket i 2017.

LES OGSÅ: Viking forlenget sin viktigste sponsoravtale

Vil være edruelig

Foreløpig er ikke 2020-budsjettet styrebehandlet, men Moi Nilsen og markedsavdelingen i Viking har foreslått 49 millioner som et sannsynlig totaltall. Det betyr en økning på tre millioner kroner fra det som tas inn nå. De vil da også være helt i nærheten av naboen Oilers.

– Bør dere ikke enda mer opp?

– Vi skal mer opp, og det er svært realistisk at vi kommer høyere allerede neste år. Samtidig er tre millioner en ganske stor økning. Vi skal ikke ta av. Så får det bli et pluss om vi klarer å øke ytterligere.

Moi Nilsen peker på at det er Bjarne Berntsen som får svi om de ikke leverer.

Effekten er ganske enkel i en klubb som fortsatt ikke er helt friskmeldte økonomisk. Klarer de ikke å levere må spillere selges for å få svarte tall på bunnlinjen. Selv med suksess i år er det langt ifra sikkert at Viking går i pluss.

Sponsorguru Jacob Lund sa i februar følgende til RA om de 44 millionene klubben egentlig budsjetterte med i år.

– Det er for lavt! Viking bør opp mot 60 millioner kroner i markedsinntekter for å kunne ha en sunn drift, slo han fast.

Nå er det retningen Viking igjen beveger seg etter noen år med brukket rykk og nestenkonkurs.

LES OGSÅ: Sponsorguruen mener Viking bør tjene mer

Fakta:
Markedsinntekter Viking AS/ASA:
2020: 49 millioner (foreslått budsjettert av marked)
2019: ca.46 millioner
2018: 37,3 millioner
2017: 38,6 millioner
2016: 46,385 millioner
2015: 55,512 millioner
2014: 59,187 millioner

Kilde: Årsrapporter Viking AS og ASA

Mer fra Dagsavisen