Sport

Nå får ståplassene får sin renessanse på stadion

Viking øker nå antallet ståplasser fra 250 til 750. De går samtidig til innkjøp av «Safe Standing»-konseptet til UEFA slik fansen i år også kan stå under kamper i Europaligaen til sommeren. Håpet er at det vil gi markant bedre stemning.

Følg RA Sporten på Facebook!

Konseptet innebærer at de tradisjonelle setene fjernes til fordel for ståplasser. Samtidig settes det opp såkalte bølgebrytere i form av rekkverk på tribunen.

Det settes så inn metallseter, som kan låses opp og dras ut under kamper i Europaligaen, dersom noen mot formodning ønsker å sitte ned. Slik «omgår» UEFA sitt eget regelverk på området. Det handler om at muligheten for å sitte skal være der, mer enn å nekte folk å stå.

LES OGSÅ: Han blir ny styreleder i Viking

Supporterkultur i utvikling

Eirik Bjørnø, som er leder for privatmarked i Viking, ser med glede på en markant økning i stående supportere. Disse lager stemning og synger. Stemning genererer som kjent flere tilskuere.

Det har utvilsomt vært en stor utvikling i supporterkulturen rundt Viking. Bjørnø mener fansen kan være stolte over
hva de har fått til.

– Det er veldig kjekt at vi for første gang på flere år har solgt ut alle ståplasser på felt O, sier Bjørnø til RA.

Normalt har klubben hatt rundt 250 ståplasser tilgjengelig. Disse ble revet bort i så stor fart at klubben bestemte seg for å ta ytterligere grep for å fasilitere for enda flere ståplasser. Nå blir det totale tallet 750. Dette har også vært et ønske fra fansen på felt O.

– Vi øker kapasiteten på ståplasser, men ikke den totale kapasiteten på stadion. For hvert sete som fjernes får vi fylle en ståplass.

For å finansiere grepet vil klubben bruke av inntektene fra åpningen av Østerhus Arena og ta fra den totale potten styret har satt av til skifte av slitte seter i vinter.

– Vi har fått inntektene fra bortefeltet til Sandnes Ulfs stadionåpning mot at vi selger ut bortefeltet. De 1000 plassene er nå solgte. Disse pengene gir vi rett tilbake til supporterne og vil generere rundt 100.000 kroner til dette prosjektet alene, sier Bjørnø.

LES OGSÅ: Tidligere Molde-spiller knekker Viking

Har passert 5500

Når det kommer til det totale salget av sesongkort til 2020-sesongen har Viking nå passert 5500 solgte kort.

– Så har vi satt oss et tøft men realistisk mål om 6000 sesongkort. Det vil være en fin økning fra 2019. Da endte vi rett under 5000 solgte kort. Det som også er gledelig er at veldig mange er nye sesongkortholdere, eller fans som har vært borte i noen år. Tidligere i vinter gikk kortene ut i historisk høy hastighet. Etter salget av Zlatko Tripic bremset det noe ned.

– Så er det vanskelig å si om det var en Zlatko-effekt, eller en naturlig nedtrapping etter hvert som vi nådde de forskjellige tidsfristene i salget.

Mer fra Dagsavisen