Stavanger Oilers

Begynte med NRK sendt på døren, nå forlenger han med Oilers

Oilers er godt i gang med forberedelsene til 2022-23-sesongen, og Kjartan Håkull skriver en avtale som binder transportfirmaet Håkull til klubben i fem nye år.

Stavanger — I 2004 ble Oilers overtatt av Tore Christiansen, og det var starten på Kjartan Håkulls forhold til Oilers. Christiansen ringte Håkull, som hadde vært hans transportør i flere år, og lurte på om han var interessert i å bli sponsor.

– Så sa han: Forresten, NRK er på vei over til kontoret ditt for å intervjue deg om det, sier Håkull til RA.

18 år senere er det mye som er forandret. Oilers har tatt steget fra å være en rykende fersk toppklubb, til et dynasti i norsk ishockey. Åtte ganger har lagt vunnet «byttå» fra den første gangen i 2010. Hjemmeadressen har også flyttet noen meter vestover, fra Siddishallen til DNB Arena. Ishockey har også utviklet seg lokalt, fra rundt 400 utøvere til 1550.

Nå har Håkull valgt å forlenge sponsoravtalen med Oilers, og blir dermed ett av få selskaper som har en avtale med garanti om minimum 20 sesonger totalt som Oilers-sponsor. Det blir nemlig fem nye år i samarbeidsnettverket.

Håkull fikk kontrakt gjennom Oilers

Selv om Håkull-sjefen nylig har kjøpt seg inn i Oilers privat er det likevel andre grunner som gjør at han fortsetter i sponsornettverket. Avtalen gir firmaet en viktig kontrakt med SFF, som er firmaet Tore Christiansen eier og sønnen Boye Christiansen er leder for.

– Det er en stor avtale for firmaet, sier Håkull.

Kjartan Håkull

Avtalen med Håkull føyer seg inn i rekken av kontrakter som får signaturer i DNB Arena. Mens sportsdirektør Pål Haukali Higson er opptatt med å finne spillere til den kommende sesongen har Terje Haukali, Eirik Hogstad og Paula Hewitt signeringsbonanza med samarbeidspartnerne.

Oilers-sjef Haukali er tydelig på at de ennå ikke er i mål med markedsbudsjettet for den kommende sesongen, men at de er på god vei.

Den sportslige oppturen etter koronapandemiens restriksjoner ble opphevet har naturligvis bidratt til å gjøre jobben enklere for markedsavdelingen i klubben.

Oilers til 2019-nivå

Da koronapandemien sto på som verst hadde mange klubber bekymringer angående tiden etter pandemien. Haukali er likevel optimistisk.

– Vi satser på å lande omtrent slik der vi lå før pandemien, altså på 2019-nivå, sier Terje Haukali.

Terje Haukali, Paula Hewitt og Eirik Hogstad

Tendensene de ser blant sponsorer og sesongkortinnehavere er gode.

– Det er stabilt på sesongkort, og omtrent på samme nivå som før. Nå starter snart det åpne salget, ettersom resalget stenger, sier Haukali.

Pandemien førte til at det ikke var helt ordinært opplegg for samarbeidspartnerne. Markedsavdelingen i DNB Arena har naturligvis fått tilbakemeldinger.

– Alle så at vi ikke kapitulerte, men fikk gjennomført en del ting. Vi kastet oss rundt og gjennomførte blant annet digitale sponsortreff, sier Haukali.

I brukerundersøkelsen som nylig ble gjennomført fikk klubben tilbakemeldinger om nettopp det at de ikke på noe tidspunkt la ned virksomheten, men overrasket med aktiviteter gjennom hele sesongen.

To ganger ble det forsøkt å arrangere sponsortur i løpet av pandemien, og begge gangene var klubben ute for å besikte lokasjonene. Det ble avlyst.

Mye har handlet om å holde rutinene i gang, både for bedriftene i sponsornettverket og tilskuerne. Uavhengig om det var 50, 100, 200 eller 4250 tilskuere i DNB Arena var det et skikkelig apparat i sving for kampgjennomføring, og det var selvfølgelig med en baktanke.

– Vi ønsket å opprettholde rutinene, for vi tenkte at plutselig snur det. Den dagen ønsket vi å være best mulig forberedt, og derfor fortsatte vi med å gjøre det skikkelig, sier Paula Hewitt.

Mer fra Dagsavisen